Fr

BRANDS

Vanish sensibiliseert rond kledingverspilling dankzij gamers (by Focalys)

Donderdag 27 April 2023

Vanish sensibiliseert rond kledingverspilling dankzij gamers (by Focalys)

Om Britse jongeren ervan te overtuigen de strijd aan te gaan tegen kledingverspilling, bedacht Vanish de #ReSkinChallenge. Het merk dat bekendstaat als de specialist in het verwijderen van vlekken, vroeg gamers om van 27 januari tot 3 februari 2023 een week lang hun avatars in dezelfde virtuele outfits te kleden. Of hoe je videogames kunt gebruiken om bewustzijn te creëren...

Vanish rekruteerde vier bekende streamers in Europa: CaptainPuffy, ShivFPS, FreyzPlayz en fifakillvizualz, die samen 4,4 miljoen abonnees hebben op Twitch. Het merk vroeg hen om gedurende acht dagen hun virtuele personages aan te kleden met een nog ongebruikte ‘skin’, de standaard skin voor het spel. De gamers vroegen vervolgens hun volgers om hetzelfde te doen.  Voor elke screenshot die met #ReSkinChallenge werd gedeeld, doneerde Vanish 20 pond aan de liefdadigheidsinstelling Oxfam die strijdt tegen armoede. Het doel was jongeren aan te moedigen oude kleren te dragen in plaats van ze steeds te vervangen. Tijdens hun streams droegen de gamers gedurende de acht dagen ook dezelfde outfits.

De activatie is interessant omdat ze een parallel trekt tussen virtuele en reële consumptie. Zo blijven de geselecteerde streamers de skins van hun avatars veranderen om fashionable te blijven, waardoor ze hun fans beïnvloeden. Bovendien brengt het aanschaffen van nieuwe kleding, net als in het echte leven, aanzienlijke kosten met zich mee (van 5 tot 50 pond per aankoop). De actie helpt dus om gedrag zowel online als offline te veranderen.

Archief / BRANDS