Fr

BRANDS

Mars stapt af van zijn M&M's figuurtjes

Dinsdag 24 Januari 2023

Mars stapt af van zijn M&M's figuurtjes

Wokism, Cancel (pop) Culture of gewoon menselijke domheid? Wat er ook van zij, de reacties op de aangepaste M&M's spokescandies in de Verenigde Staten betekenden het einde van de nochtans populaire reclamemascottes. Ja, inderdaad. In een verklaring op Instagram kondigde Mars Wrigley aan dat de mascottes voor onbepaalde tijd verdwijnen en vervangen worden door de actrice Maya Rudolph als woordvoerster van het merk en ‘Chief of Fun’. Haar eerste optreden is gepland voor de Super Bowl commercials.
 
In het bericht dat ‘America, let’s talk’ gedoopt werd, verklaart het bedrijf dat het zich nooit had kunnen voorstellen dat enkele veranderingen aan de geliefde spokescandies het internet in rep en roer zouden zetten. “Maar nu begrijpen we dat zelfs de schoenen van een snoepje polarisatie kunnen veroorzaken. En dat was het laatste wat M&M's wilde, want ons doel is om mensen te verenigen.”
 
De hele heisa ontstond na de rebranding die in januari 2022 doorgevoerd werd: officieel in een streven naar meer diversiteit en inclusie, en in samenwerking met het bureau Jones Knowles Ritchie, maakte Mars de persoonlijkheid en het uiterlijk van zijn iconische personages “minder genderspecifiek”. Helaas gaf de ingreep aanleiding tot talrijke polemieken, uitgaande van conservatieve persoonlijkheden en media, zoals Fox News. Neem nu Purple bijvoorbeeld: die wordt verondersteld aanvaarding en inclusie te symboliseren, maar ook steun aan de LGBTQ+ community. Tucker Carlson, de stercolumnist van het Murdoch-netwerk, maakte zich echter bezorgd over haar “zwaarlijvige” lichaamsbouw. Green – die voortaan in plaats van hakken sportschoenen droeg – werd er dan weer van verdacht lesbisch te zijn geworden. Niet te geloven!
 
Bij wijze van neveneffect bij ons liet de adverteerder al doorschemeren dat zijn tv-budgetten de komende maanden verlaagd zouden kunnen worden.

Archief / BRANDS