Fr

BRANDS

Lidl versus A-merken: fast & furious

Dinsdag 25 Oktober 2022

Lidl versus A-merken: fast & furious

In tijden van crisis komen huismerken traditioneel meer in de belangstelling te staan: ze zijn goedkoper en dus beter voor de portemonnee van de consument. Delhaize was de eerste die inspeelde op dit gegeven: aan het begin van de zomer lanceerde de retailer zijn Kleine Leeuwtjes-campagne om “de koopkracht van de Belgen te ondersteunen” door kortingen van 5 tot 30% toe te passen op 500 basisproducten van zijn huismerk. Sindsdien hebben alle retailers dit voorbeeld gevolgd met een vergelijkbaar discours en een al dan niet openlijke aanval van de A-merken. Dat geldt des te meer bij Lidl.
 
In zijn nieuwste campagne benadrukt de Duitse supermarktketen onder het motto ‘Bespaar niet op kwaliteit. Alleen op prijs’ dat hij al 25 jaar kwaliteitsmerken in huis heeft en speelt ze uit tegen bekende merken als Finish, Philadelphia of Nutella. Verwijzend naar het iconische Ferrero-product stellen de radiospots dat je voor dezelfde prijs een pot hazelnootpasta, twee bananen en een pak pannenkoeken kunt kopen. Redenering: “Al deze producten zijn Lidl’s huismerken. Met andere woorden, je krijgt de bananen en pannenkoeken er gratis bij!”
 
Met deze campagne “zal de consument in een oogwenk snappen dat hij verschillende huismerkproducten kan kopen voor de prijs van het A-merk”, aldus Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl België. “Met deze vergelijking willen we de klant helpen om met een kleiner budget te winkelen zonder dat hij moet beknibbelen op kwaliteit.”
 
Zoals de gespecialiseerde website RetailDetail onlangs schreef, kunnen we ons afvragen of retailers zichzelf niet in de voet schieten met dit soort campagnes die merken aanvallen die vaak 'klantenmagneten' zijn. “Supermarkten zitten in de tang”, aldus Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van RetailDetail. “Aan de ene kant moeten ze zich positioneren als beschermers van de koopkracht van de consument; aan de andere kant hebben ze het geld nodig dat door merken wordt gegenereerd. Zo’n situatie is onhoudbaar.”

Archief / BRANDS