Fr

MEDIA

Christian Van Thillo (DPG Media): "Adverteerders zaten te wachten op verandering in het zuiden van het land"

Zaterdag 3 Juli 2021

Christian Van Thillo (DPG Media):

Onze collega’s van L'Echo publiceerden een (uitstekend) dubbelinterview met Bernard Marchant en Christian Van Thillo over hun plannen met betrekking tot de overname van RTL Belgium. De executive chairman van DPG Media legt onder andere uit dat bovenop de verplichting om op ruimere schaal actief te zijn, een van de redenen die hem ertoe aanzette om voor het eerst in Franstalig België te investeren, te maken heeft met een vraag van de adverteerders die “te wachten zaten op verandering in het zuidelijke landsgedeelte – een heel andere markt – gedreven door een verlangen naar een aanzienlijk digitaal aanbod inzake video”, zegt hij.
 
Op de vraag naar de mogelijkheid van een nieuwe megaregie zijn ze van oordeel dat er een goed evenwicht moet worden gevonden: “”Alles samenbrengen binnen een zelfde regie doe alles doet, gaat wellicht te ver”, verklaart Bernard Marchant. “De wereld van de communicatie is veel geavanceerder dan vroeger. “Je hebt tegelijk kracht en selectiviteit nodig, en het juiste evenwicht tussen beide. We gaan dus niet alles fusioneren, we gaan analyseren en zien wat samen kan en wat niet.”
 
“Crossmedia is een motor geworden voor de consument en voor de adverteerder. We kiezen voortaan dus voor een nieuw crossmediaal model, zowel in het noorden als in het zuiden”, aldus Christian Van Thillo. “Uitgevers hebben veel moeite gehad met de digitalisering, maar die stelt hen in staat om opnieuw te groeien. Ze hebben beter de weg gevonden naar een veel breder online bereik dan de televisiezenders. De echte uitdaging bestaat erin deze massa mensen op onze platformen te connecteren met andere mediavormen, zoals video.”
 
Vermelden we nog het antwoord van Bernard Marchant op de vraag of RTL Belgium met zijn Luxemburgse vlag opnieuw Belgisch zal worden en opnieuw onder het toezicht van de CSA zal vallen: “Dat onderwerp is niet prioritair voor ons. Als er voordelen zijn aan een Belgische nationaliteit, des te beter, dat zal de beslissing vergemakkelijken (…). We zullen het doen als het zinvol is voor de consument, niet omdat we verplicht zouden zijn. Maar we gaan onszelf natuurlijk ook niet buiten de wet stellen.”

Archief / MEDIA