Fr

PEOPLE

Peter Vandermeersch eerste Fellow Journalistiek en Samenleving

Woensdag 27 Augustus 2025

Peter Vandermeersch eerste Fellow Journalistiek en Samenleving

Op 1 oktober geeft Peter Vandermeersch die sinds 6 jaar aan het hoofd staat van Mediahuis Ierland – eerste als publisher en sinds drie jaar als CEO – de fakkel door aan Sheena Peirse, de huidige chief customer officer van Mediahuis Ierland. Die startte in 2019 bij de groep en leidde sindsdien tal van strategische veranderingen op het vlak van abonnementen en marketing. Zo hielp ze Mediahuis Ireland om de mijlpaal van 100.000 abonnees te overschrijden – een van de prioriteiten die de groep voor ogen had bij de start van zijn Ierse activiteiten. Ze zal nauw samenwerken met COO Ian Keogh en CFO Ross Murray, net als met het Executive Leadership Team van Mediahuis Ireland.

Peter Vandermeersch die zowat zijn volledige carrière bij Mediahuis werkte, onder andere als hoofdredacteur van NRC en De Standaard, blijft actief binnen de groep. Hij wordt de eerste ‘fellow’ van het nieuwe Fellowship ‘Journalistiek en Samenleving’ dat de groep zopas aankondigde. Het gaat om een strategisch initiatief dat de rol van onafhankelijke journalistiek wil versterken in een snel veranderend medialandschap.

Gert Ysebaert, CEO of Mediahuis groep: “Onafhankelijke journalistiek staat onder toenemende druk, niet omdat ze haar waarde heeft verloren, maar omdat de economie van journalistiek en de wereld eromheen fundamenteel veranderen. Bij Mediahuis geloven we sterk dat journalistiek een essentiële kracht is voor waarheid, verbinding en democratie. Deze missie mag niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. We moeten haar waarde herdefiniëren, verdedigen en uitdragen, zowel binnen als buiten onze organisatie. Daarom lanceren we het Mediahuis Fellowship ‘Journalistiek en Samenleving’: een strategische rol die reflectie, uitdaging, verbinding en inspiratie moet brengen over merken, disciplines en doelgroepen heen. Ik ben verheugd dat Peter Vandermeersch dit initiatief zal leiden met de inzichten en visie die hij steeds aan onze organisatie heeft bijgedragen.

Peter Vandermeersch: “Met dit fellowship wil ik de positie van Mediahuis als thought leader verder versterken door enkele van de belangrijkste uitdagingen in onze sector aan te pakken zoals de relevantie van journalistiek, haar rol in een tijdperk van polarisatie, vertrouwen, persvrijheid, het bereiken van diverse doelgroepen, het waarborgen van een duurzame toekomst voor lokale journalistiek én het verantwoord inzetten van AI binnen redacties.”

Archief / PEOPLE