Fr

CREATIONS

La Ruta Natural, door Griet Byl (MM)

Zondag 6 Maart 2022

La Ruta Natural, door Griet Byl (MM)

In Bozar loopt sinds twee weken de nieuwste expo rond het werk van Rinus Van de Velde. Die neemt je zodra je binnenkomt mee naar een andere wereld. Ver hoef je er niet voor te gaan; een draai aan je mentale knop is genoeg.

Bij de Leuvense kunstenaar – amper 39 is hij – leidt dat tot soms grappige, vaak scherpzinnige en altijd fascinerende taferelen die in vele gevallen verwijzen naar werken van andere kunstenaars, van Jean Bonnard tot Claude Monnet, om er maar een paar te noemen, in de vorm van tekeningen, schilderijen, maquettes, installaties en zelfs een heuse (en briljante) animatiefilm.

La Ruta Natural is een surrealistische roadtrip die je meeneemt naar een bordkartonnen wereld waarin het gemaskerde hoofdpersonage een ingenieuze en tot in de kleinste details nagebouwde maar compleet nutteloze machine (een ode aan Jean Tingeley) bedient, in zijn auto stapt om een bochtig parcours op een klein smal bergweggetje af te leggen (ook te zien in de clip van ‘No Ordinary Moments’ van Admiral Freebee) om uiteindelijk in bed te belanden met een revolver en een stuk of wat rode ballonnen. Of was het omgekeerd? Begin en einde zijn met name onderling inwisselbaar, net zoals in het palindroom van de titel.

Het verhaal staat – onder andere – symbool voor het bij momenten moeizame scheppingsproces dat hoort bij elke artistieke creatie, een innerlijke reis naar de onuitputtelijk bronnen van de verbeelding.

Die hebben we vandaag meer dan ooit nodig, niet alleen in ons vak op zoek naar relevantie, zoals Isabel Van den Broeck van Creative Belgium terecht benadrukt elders in dit nummer, maar ook in onze losgeslagen wereld waarin elke zekerheid op losse schroeven lijkt te staan. “De Kunsten kunnen veel betekenen voor Reclameland”, zegt Anneke Rombaut, docente aan Sint-Lucas Gent daarover in ons maartnummer dat binnen twee weken verschijnt. Ze breekt een lans voor empowerment van de artistieke creatie. “Net als een plastisch werk of een muziekstuk, moet een advertentie de geadresseerde entertainen, vreugde of inzicht verschaffen, mooi zijn, of eender welk ander gevoel kunst teweegbrengt. Dat impliceert dat je alles als een kunstenaar kunt benaderen, dus ook reclame. Kunstenaars kunnen zeer waardevol zijn voor de wereld die de manier waarop kunst nadenkt beslist kan gebruiken.”

De politiek en de wereldorde ook, wellicht. Meer dan ooit zelfs. Als we met z'n allen een bloem steken in ons geweer, is er dan van oorlog geen sprake meer?

Archief / CREATIONS