Fr

CREATIONS

QR-code van Coinbase op de Super Bowl doet site vastlopen

Maandag 14 Februari 2022

QR-code van Coinbase op de Super Bowl doet site vastlopen

Na de 8’’ van Reddit vorig jaar zorgde ook dit jaar een ultra-minimalistische en buitenissige creatie voor opschudding tijdens de Super Bowl. Ze was afkomstig van Coinbase, een marktplaats voor cryptocurrencies, en diens bureau Accenture Interactive.
 
In beeld stuiterde een eenvoudige QR-code non-stop over een zwart scherm, een beetje als een ouderwetse screensaver; iedere keer ze de randen raakte, veranderde ze van kleur. Wie erin slaagde ze te scannen, kon 15 dollar in bitcoin winnen.
 
Dat televisie nog steeds een krachtig medium is, bleek uit de bereikcijfers van de spot: hij werd in 60 minuten 20 miljoen keer bekeken. Zijn succes was zo groot dat het platform crashte!
 
De Coinbase-spot werd overigens uitgeroepen tot de beste van de Super Bowl door een vakjury samengesteld door de organisatoren van de Clio Awards. Hij won van de Chevy Next Generation van Commonwealth//McCann, ‘Don't Miss Out’ van de andere crypto-deelnemer, FTX, en zijn bureau DentsuMB, ‘Lizzo in Real Tone’ van Google en van ‘Bring Down the House’ van 72andSunny's voor de NFL. Deze en de meeste andere spots die tijdens Super Bowl 2022 werden vertoond, zijn hier te bekijken.

Archief / CREATIONS