Fr

CREATIONS

Weense Dienst voor Toerisme klaagt censuur van sociale media aan op OnlyFans

Maandag 18 Oktober 2021

Weense Dienst voor Toerisme klaagt censuur van sociale media aan op OnlyFans

Zowel om toeristen aan te trekken als om de traditionele censuur van artistiek naakt op sociale netwerken aan te klagen, kwam het Weense bureau voor toerisme op het idee om te investeren in het enige platform dat geen probleem heeft met kunstzinnig bloot: OnlyFans en zijn 170 miljoen gebruikers.
 
Vienna strips on OnlyFans’ is een campagne van Jung von Matt/Donau, met werken van Egon Schiele, Valie Export, Amedeo Modigliani, Peter Paul Rubens en een reproductie van Willendorfs Venus die in het Natuurhistorisch Museum in Wenen staat. Wie zich op de speciale pagina abonneert, krijgt een city pass en toegangskaartjes voor de musea waar de werken van de genoemde kunstenaars te zien zijn.
 
Volgens de bedenkers van de campagne was het promoten van de OnlyFans-pagina van de toeristische dienst op Twitter en Instagram geen gemakkelijke opgave. Eerstgenoemde weigerde aanvankelijk de link naar OnlyFans, terwijl Instagram de werken van Schiele en Rubens afwees wegens “buitensporige naaktheid”.
 
Het Weense bureau was niet de eerste toeristische dienst die zich op de sociale media stortte. We herinneren ons vooral de activatie die Untitled Workers Club (toen nog Bowling Brands) in 2018 opzette voor Toerisme Vlaanderen en die Facebook dwong om zijn beleid inzake artistieke naakten te versoepelen...

Archief / CREATIONS