Fr

BRANDS

Ikea inspireert aan de hand van drie vragen op Pinterest (Focalys)

Woensdag 25 Augustus 2021

Ikea inspireert aan de hand van drie vragen op Pinterest (Focalys)

Ikea lanceerde in mei 2021 in de Verenigde Staten een actie op Pinterest met als doelstelling om een festivalsfeer te brengen in Amerikaanse huizen. Die werd ‘Renocations’ gedoopt (een samentrekking van ‘renovation’ en vacation’). De actie nodigde de deelnemers uit om drie vragen te beantwoorden om aldus een inspiratiebord dat aangepast is aan hun interieur te ontvangen.

De vragen zoals ‘Als je eender wie kon zijn, wie zou dit dan zijn?’ en ‘In welke plek in je huis voel je je het meest vrij en ontspannen?’ werden gesteld door een chatbot. Naargelang de antwoorden kregen de deelnemers een gepersonaliseerd Pinterest-bord met productaanbevelingen en inspiratie voor hun huis. Doelstelling was de consumenten inspireren voor de herinrichting van hun huis met producten die een vakantiegevoel opwekken. Wie het wenste, kon de gepresenteerde producten meteen aankopen dankzij een link naar de e-commercesite van de meubelgigant. De actie werd gepromoot op de sociale media van Ikea US.

De keuze voor Pinterest was meer dan relevant. Op het platform zitten namelijk 85 miljoen fans van woondecoratie. En 89% van de gebruikers bezoekt het platform voor het delen van beelden om ideeën te vinden voor aankopen (bron: GfK). Bovendien zette de actie werkelijk aan om te bestellen, meer bepaald dankzij het gepersonaliseerde inspiratiebord dat overeenkwam met de smaak van de deelnemers.

Archief / BRANDS