Fr

BRANDS

ING verstaat de kunst van de humor

Dinsdag 15 Juni 2021

Hahaha. De humor van de kunst’, zo heet de nieuwe najaarsexpo in het ING Art Center in Brussel (van 15 september tot 16 januari). Die is het resultaat van een samenwerking met Kanal-Centre Pompidou en het Centre Pompidou in Parijs. De ambitie? De rol van humor in de kunstrevoluties vanaf het einde van de 19de eeuw tot vandaag belichten, aan de hand van meer dan 200 werken. Die zijn georganiseerd rond zeven thema’s: karikaturen, woordspelingen, kunst als spel, hoaxen, parodieën, spot en meesternarren.

“Humor en kunst delen een beeldtaal met een openheid voor het andere als grote troef. Die openheid is ook een van de belangrijkste waarden van ING”, aldus Anne Petre, kunstverantwoordelijke bij ING. “België heeft altijd al humor en spot gekoesterd. Het lijstje kunstenaars die meelopen is lang, denk maar aan René Magritte, Jacques Charlier of Marcel Mariën. Daarom hebben wij bovenop het werk uit de collecties van Centre Pompidou, die het zwaartepunt van deze tentoonstelling vormen, ook werk geïntegreerd van iconische Belgische kunstenaars onder wie Guillaume Bijl of Wim Delvoye met wie een selectie maakten.”

Archief / BRANDS