Fr

BRANDS

Cristal claimt unieke positie

Dinsdag 6 April 2021

Cristal claimt unieke positie

Cristal (Alken-Maes) is een bier dat zowel authentiek als bescheiden is, maar ook de allereerste pils van lage gisting in België. Dat is een redelijk unieke positie, die het merk tot nu toe onvoldoende uitspeelde in zijn identiteit.
 
Om daar verandering in te brengen, herdefinieerde WeWantMore het merk en creëerde het een nieuwe merkidentiteit die op een hedendaagse en dynamische manier terugkeert naar de roots van Cristal als eerlijk, gepassioneerd en volks bier.

De Antwerpse design studio legt uit dat het voor de rebranding inspiratie haalde uit de Limburgse roots van het pilsmerk en de keten van gepassioneerde mensen achter het bier: de gerst- en hopboeren, de brouwers, camioneurs en cafébazen. Zij kregen dan ook een prominente plaats in het ontwerp van de vernieuwde verpakking.

Naast de packaging nam WeWantMore ook de rest van de visuele identiteit onder handen. Het greep daartoe terug naar de rijke geschiedenis van Cristal door de klassieke elementen zoals het logo en het ‘Hoogste Klas’ embleem te behouden maar dan wel in een nieuw en dynamisch design. Het woordmerk werd uitvergroot en afgesneden, terwijl typografische en grafische assets elkaar speels overlappen.
 
WeWantMore bracht ook het iconische pentagram en de originele kleuren van Cristal – oranje en groen – weer in beeld. Een kleurencombinatie die werd vertaald naar een jonger, knallend rood met groene accenten. De nieuwe visuele identiteit voelt jong, fris en krachtig aan, maar past tegelijkertijd nog altijd bij het originele karakter van het bier. Een gevoel dat ook terugkeert in de fotografie – die in house bij WeWantMore gebeurde – en het design van de vernieuwde website.

De eerste uitingen van de Cristal rebranding zijn sinds maart in het straatbeeld, in store, online en op social media te zien.De lanceringscampagne is het werk van Wunderman Thompson.

Archief / BRANDS