Fr
Close

AWARDS

BBDO is Agency of the Year 2020

Donderdag 25 Februari 2021

BBDO is Agency of the Year 2020

 Het ene Omnicom-bureau volgt het andere op. Na TBWA in 2019 wint BBDO de titel van Agency of the Year 2020.  

De bekroning viel BBDO al te beurt in 2014. Deze keer danken de teams van Steven Cosyns ze aan een jaar dat ze wellicht niet zo snel zullen vergeten. Helaas kunnen ze hun krachttoer niet vieren op onze traditionele Awards Night, maar ze zullen ongetwijfeld een manier vinden om dat na de pandemie goed te maken.  

Dat geldt hopelijk ook voor de mensen van The Fat Lady en Ogilvy Social.Lab die respectievelijk winnen in de categorie Specialist Agency en Best Place to Work. Air van zijn kant werd verkozen tot Resilient Agency of the Year, een titel die de jury voorgezeten door Valérie Bracke (KBC) dit jaar uitzonderlijk toekende.
"Creativiteit is echt wat ons vandaag onderscheidt van de consultants, mediabureaus en inhouse bureaus", aldus de stelling die in het dossier van BBDO gehighlight wordt en die Steven Cosyns tijdens zijn live presentatie aan de jury herhaalde.
 
Het is geen toeval dat de CEO van dit bureau dat van efficiëntie zijn handelsmerk maakte, zo sterk de nadruk legde op creativiteit: "De manier waarop we onze belofte waarmaken (We Create Effectiveness, nvdr) is innoverender dan ooit", benadrukten de C-levels, Daniel Schots (Commercial) en Sofie Verstreken (Strat). "We hebben ons bureaumodel geactualiseerd met de unieke benadering die we 'Connected Creativity' noemen."

Samengevat berust die op data-driven creativiteit en insights die gedrags- en attitudeverandering bepalen, vanuit drie sleutelbegrippen: het idee dat aan de basis van alles ligt, de customer journey en de narratieve expressies (experience) die de gebruikelijke touchpoints van de reclame overstijgen.
 
Die strategie loont, als we voortgaan op de creatieve prestaties van het bureau en zijn recordpositie in het MM Report. BBDO werd verkozen tot Agency of the Year op de Creative Belgium Awards en op de John Caple Awards, BBDO won ook op de NYF, de One Show en Eurobest, om maar een paar van de topcompetities te noemen.
 
Ook op het vlak van new biz bleven de resultaten niet uit: het bureau overtuigde zomaar even elf nieuwe klanten, goed voor 5,5 keer de inkomsten van Walibi en Recupel, de twee enige klanten die het bureau in 2020 moest laten gaan.
 
Bij de nieuwkomers vermelden we Toyota/Lexus (via het ecosysteem Omotenashi), Lampiris, Credendo, VDAB, enzovoort. Volstond het om het verlies van Proximus in de zomer van 2019 te doen vergeten? "Dat was een van de beste dingen die ons kon overkomen", glimlacht Steve Cosyns die eraan herinnert dat BBDO ook het meest lokale van de internationale bureaus is: "100% van onze portefeuille komt uit België, er is geen enkele inbreng van het netwerk op dat vlak."
 
Ook interessant is een gedetailleerdere blik op de afgelopen seizoenen bij het bureau. Na -18% tijdens het eerste en -12% tijdens het tweede trimester, boekte het tijdens tweede semester een groei van 20%. Arnaud Pitz, co-CD van het bureau verklaart deze opklaring door hun proactieve aanpak om bestaande klanten te helpen. Denk maar aan het schot in de roos van 'Postpone Your Birthday', de Jupiler-campagne die gecreëerd werd op initiatief van BBDO, en nog heel wat andere om het samenhorigheidsgevoel te versterken of de meest kwetsbare sectoren in de samenleving een hart onder de riem te steken, van 'Ads about nothing' tot 'Songs without music'.
 
Vorig jaar rekruteerde BBDO ook 11 nieuwe expertprofielen ter versterking van een aantal interne hubs: Distillery (strategie), RTV (productie), Design en Media... Want ja, BBDO Media is inderdaad een intern mediabureau dat planning en buying beheert met een data-driven en programmatic, audio en video aanpak. Vermelden we tot slot dat de gezondheidscrisis het bureau niet belet heeft verder webinars te organiseren en diverse checklists met betrekking tot de actualiteit te publiceren. Dik verdiend en van harte gefeliciteerd dus.

Best Place to Work: Ogilvy Social.Lab
Toen we Rob Hill, CEO van Ogilvy Social.Lab, in 2018 vroegen naar de redenen die voor hem de doorslag gaven om zijn functie bij Oglivy in Zuid-Afrika in te ruilen voor die van CEO bij de Belgische vestiging van het bureau, kwam hij met diverse argumenten. Hij verwees om te beginnen naar de plannen om het samenwerkingsmodel met Social.Lab dat in 2013 van start ging onder impuls van Yves Baudechon en Gilles Bindels, uit te breiden naar andere landen. Waarmee hij dus bedoelde dat ons land model kon staan voor de rest van de groep. Hij haalde ook de ondernemingsgeest die het bureau kenmerkt aan: "Die leidt tot synergiën tussen onze creatieve en strategische teams, waardoor de talenten die we in huis hebben beter tot hun recht komen", zei hij toen. Hij prees tot slot het rijke potentieel dat Ogilvy SocialLab in huis had om opmerkelijk en excellent werk af te leveren.
 
Ondertussen zijn we een paar jaar verder en bewees Ogilvy Social.Lab dat Hill gelijk had. Vandaag telt het Brusselse bureau 128 medewerkers die actief zijn binnen een vlakke hiërarchische structuur waar mensen snel of op hun eigen tempo kunnen evolueren. Die gestage ontbolstering wordt mede mogelijk gemaakt door een heldere evaluatie en een rechtstreekse toegang tot het management, wat leidt tot een hoog vertrouwen. Mensen krijgen dus het gevoel dat ze een duidelijk zicht hebben op hun professionele toekomst binnen het bureau, iets wat bijzonder bevorderlijk is voor hun motivatie.
 
Zelfs in de onzekere coronatijden koos het bureau voor een transparante aanpak en probeerde het de noodzakelijke coronamaatregelen en de onvermijdelijke tijdelijke werkloosheid zo beperkt mogelijk te houden. Dat kwam de samenhorigheid en de gemeenschapszin van zijn teams alleen maar ten goede.
 
Ook bevorderlijk voor de jobtevredenheid bij het bureau, is de permanente aandacht voor bijscholing. Naast de populaire Social Academy die internationale uitwisselingen tussen de verschillende vestigingen stimuleert, voorzag het bureau het afgelopen jaar 35u opleiding per persoon.
 
Los daarvan besteedt het extra aandacht aan diversiteit en inclusiviteit. Binnen Ogilvy Social.Lab in Brussel werken dertien verschillende nationaliteiten. En alsof dat nog niet volstaat om de rijkdom van zoveel verschillende horizonten te waarderen, wordt er ook een specifieke Diversity Training georganiseerd, onder andere om unconscious bias tegen te gaan en inclusiviteit aan te moedigen.
 
Kers op de taart van deze stimulerende, inspirerende werkvloer zijn diverse voordelen die het leven van de medewerkers niet alleen makkelijker, maar ook aangenamer moeten maken: van flexibele uren en extra vakantiedagen tot een aanpasbaar mobiliteitsbudget, met sport- en andere lessen toe. Voeg daarbij het maatschappelijk engagement door de steun aan meerdere goede doelen, en je snapt waaraan Ogilvy Social.Lab zelfs met ijzersterke concurrenten zijn titel te danken heeft.
Specialist Agency: The Fat Lady
Als resultaat van de fusie tussen Het Salon en Markee speelt The Fat Lady ongetwijfeld een pioniersrol inzake content marketing. Al sinds 2014 heeft het als missie de discipline op de radar (en in de plannen) van de Belgische marketeers te zetten.
 
Op zijn LinkedIn-profiel omschrijft medeoprichter Koen Denolf zichzelf trouwens als 'Content prophet' en dat is volledig terecht, als je kijkt naar de vele conferenties, lessen en boeken over het onderwerp waaraan hij meewerkt(e), sinds 'Van Marketeer tot Uitgever' - het eerste Belgische werk gewijd aan de discipline en dat hij in 2016 schreef naar een idee van en in samenwerking met zijn concullega's Bart Lombaerts en Wouter Temmerman (Spyke), met de medewerking van Michel Libens (Propaganda). Vorig jaar maakte hij samen met hetzelfde trio 'Dit is Content Marketing' dat de titel van Marketing Book of the Year 2020 van BAM pakte.

Maar de evangeliserende missie van De Nolf en zijn bureau reikt verder dan dat. Het bureau levert immers... content over content marketing, onder andere via '20 thoughts before noon', 'The Fat Five' en 'The Fat Lady Monthly', een vlog en een nieuwsbrief die nieuwe ideeën en trends in content marketing voorstellen en analyseren.
 
Ook niet onbelangrijk zijn de talloze bekroningen van het bureau voor zijn klanten heeft verzameld, onder andere op de Grand Prix Content Marketing en op onze eigen BOCA's.
 
Maar wat The Fat Lady vooral onderscheidt van de rest, is hun methodologie gebaseerd op een uitgebreide contentstrategie, die inspeelt op de vijf W's (We, Who, What, Where and Why?). Die definiëren de creatieve format, de tone of voice, het content design en het campagnebeheer. The Fat Lady hanteert dus een aanpak die zowel strategisch als creatief is, een hybride nalatenschap die voortvloeit uit Markee en Het Salon - respectievelijk het creatieve en custom mediabureau waaruit The Fat Lady ontstond.
 
Deze gedocumenteerde strategie vormt het raamwerk van alle inhoud die voor de klant wordt geproduceerd. Zo ziet deze laatste perfect het verloop van zijn campagne doorheen een samenhangend programma. Alles wordt bovendien gemaakt door een team van speciaal opgeleide experts. Resultaat: The Fat Lady slaagde erin om zijn omzet in 2020 met 25% te verhogen.

Special Jury Prize - Resilient Agency: Air
Dit jaar besloot de AOTY-jury om een speciale prijs toe te kennen aan Air dat verkozen werd tot Resilient Agency of the Year. Die titel wil een bekroning zijn voor de moed, ambitie en visie van een bureau dat gedurende twee heel moeilijke jaren verschillende grote klanten (Delhaize, BMW ...) zag vertrekken, maar er toch in slaagde zichzelf in 2020 volledig opnieuw uit te vinden, ondanks de gezondheidscrisis.
 
Je zou zelfs kunnen zeggen dat Air op gepaste wijze op de crisis inspeelde met de publicatie van 'Go with the Curve', meer een manifest dat een model, dat de voorliefde van het bureau voor meainingful communicatie en purpose duidt. De media-aandacht en de manier waarop het door de markt ontvangen werd, hebben ongetwijfeld bijgedragen tot het succes van de heroveringsstrategie.
 
In 2020 investeerde Air inderdaad zwaar in verschillende middelen en aanwervingen om nieuwe klanten te overtuigen. Met succes: het bureau won naar eigen zeggen 37 van de 73 (!) pitches waaraan het deelnam: de EC (raamcontract, in consortium), AG Insurance, AWSR, Leefmilieu Brussel, Befimmo en, via het partnerschap met McCann Worldwide, Nomads en Qualcomm, om er maar een paar te noemen. Tegelijkertijd werkte Air ook aan meer inkomsten vanuit bestaande klanten, zoals het Franse confectiemerk Jules waarvoor het net een parfummerk heeft gelanceerd.
 
In combinatie met een drastische verlaging van de overheadkosten (onder andere door te verhuizen naar een coworking space) moeten deze inspanningen het mogelijk maken om in 2021 een groei van 9% te realiseren, in de hoop op break-even te eindigen, zoals CEO Stéphane Buisseret het tijdens zijn presentatie formuleerde. Resilient Agency of Re-Inventing Agency of the Year... De vraag heeft de jury een tijdje beziggehouden, maar de titel is een feit.

Archief / AWARDS