Fr


Close

AWARDS

Zoom op de finalisten van de Belgian Marketing Awards: Sophie Pollet (Telenet)

Woensdag 2 December 2020

Zoom op de finalisten van de Belgian Marketing Awards: Sophie Pollet (Telenet)

De hele week publiceren we een reeks portretten van de finalisten voor de Belgian Marketing Awards, georganiseerd door BAM, de ACC, de UMA, de BMMA, Cube en het VBO. Vandaag presenteren we de tweede genomineerde in de categorie Marketing Leadership of the Year met Sophie Pollet, VP Marketing bij Telenet Business.
 
In de marketingwereld volgde Sophie Pollet een atypisch parcours. Na haar studies handelswetenschappen aan de toenmalige EHSAL en een MBA aan Solvay startte ze haar carrière in als strategy consultant bij Arthur Andersen en Deloitte. Daarna ging ze aan de slag bij The House of Marketing, waar haar interesse in marketing groeide. Vijf jaar lang zette ze haar schouders onder projecten zoals segmentaties van klanten, uitwerken van waardeproposities en definiëren van positioneringen in B2B omgevingen.
 
Delen van expertise om corporate strategieën om te zetten naar marketingstrategieën, gekoppeld aan een passie voor coaching, zijn skills en activiteiten die als een rode draad doorheen haar hele parcours lopen. Anderhalf jaar geleden werd ze door Telenet Business gevraagd om daar de B2B-marketing uit te bouwen. Tegelijk werkt ze nog steeds als coach voor de Stockholm School of Economics. “De combinatie van inhoudelijke uitdagingen en het laten groeien van mensen is heel belangrijk voor me”, lacht ze. “Het zijn twee domeinen die me zeer vertrouwd zijn en ik zou niet tussen beide kunnen kiezen.”
 
Haar missie als marketeer? Andere marketeers inspireren om een B2B omgeving te kiezen, omdat er nog heel veel uitdagingen zijn. “Telenet is een sterk merk op de residentiële markt, maar in de B2B context hebben we nog een hele weg af te leggen. Voor B2B wordt er in de telecomindustrie nog te vaak van uitgegaan dat beslissers zich vooral baseren op rationele en functionele parameters, zoals technische kenmerken en de prijs. De uitdaging bestaat erin om van een functionele insteek naar klantenvoordelen te gaan en dit toe te passen in je marketing- en merkstrategie”, aldus Sophie Pollet.
 
En door je, zoals Telenet Business, te positioneren als ‘true customer intimate company’, je te concentreren op je belangrijkste asset: je mensen die in elke interactie met de klant het verschil kunnen maken. “Snelheid en connectiviteit zijn basisvereisten voor een telecomoperator, maar daarmee kun je je niet meer onderscheiden”, zegt ze. “Dit moet je vandaag maken in de dagelijkse interacties met je klanten. Dat doe je door goed naar hen te luisteren, hen op de juiste manier te helpen en inspireren, samen met hen te co-creëren. Zo willen we voor onze klanten een houvast zijn in deze complexe digitale wereld, zodat ze hun business digitaal kunnen versnellen, mede ondersteund door het engagement van de Telenet Business-teams.
 
Die zijn recent georganiseerd volgens de principes van het ‘agile’ model, wat impliceert dat het bedrijf functioneert met kleinere squads die autonoom werken. Deze nieuwe werkwijze was een extra uitdaging in coronatijden, omdat iedereen van op afstand moest werken. “Onze ‘Persoonlijke hulp’, waaronder ‘How are you calls?’, was essentieel om onze klanten te steunen zodat ze konden bezig blijven. En onze digitale oplossingen hielpen de samenleving draaiende te houden, zowel bij onze ‘kritieke’ klanten (denk aan ziekenhuizen, bijvoorbeeld) als om mensen in staat te stellen thuis te werken of online te shoppen.”
 
Tegelijk werden tijdelijk alle commerciële wervingscampagnes stopgezet en rolde Telenet in nauwe samenwerking met TBWA in amper een week tijd de ‘#samenerdoor’ campagne met bijhorend platform uit. Die richtte zich zowel tot B2C als tot B2B klanten. “We hebben daar zeer goede feedback van onze klanten op gekregen, en ook voor onze medewerkers zorgde dit initiatief voor een sterk samenhorigheidsgevoel”, aldus Sophie. Het kwam ook hun betrokkenheid ten goede: de employee engagement score is in 2020, ondanks de moeilijke periode, nog gestegen.
 
“If you wanna go fast, go alone. If you wanna go far, go together. Die uitspraak ken je wel. Maar ze werkt”, besluit Sophie Pollet. “Je kan een sterke visie hebben als leider, maar je moet ook je mensen meehebben. Je moet dus ook investeren in engagement en in activatie van je merk intern wil je een sterk merk bouwen naar je klanten. En dit “samen kunnen we meer” uit zich ook in onze inspirerende podcastreeks De Verderkijkers en ons Nspire 2020 event die we samen met ondernemers hebben opgezet, zodat zij ook hun kennis en visie kunnen delen met anderen.”

Archief / AWARDS