Fr
Close

AWARDS

Belgian Campaign of the Decade: KBC heeft zijn gat duidelijk gevonden

Vrijdag 26 Juni 2020

Belgian Campaign of the Decade: KBC heeft zijn gat duidelijk gevonden

Het pleit is beslecht. 1.445 lezers brachten hun stem uit en verkozen ‘Het gat in de markt’ van TBWA voor KBC tot Campaign of the Decade.
 
De creatie haalt het van ‘Push to add drama’ van Duval Guillaume Antwerp voor TNT en ‘Closer than you think’ van Wunderman Thompson Antwerp voor Child Focus (in deze volgorde).
 
‘Het gat in de markt’ dateert van 2013, het jaar waarin de campagne niet alleen uitstekende businessresultaten opleverde, maar heel veel creatieve prijzen pakte – Bronze, maar vooral Silver en Gold – op alle nationale en internationale competities waarvoor ze ingeschreven was.
 
Wat maakt deze campagne dan zo bijzonder, vragen sommigen – en dan misschien vooral onze jongere lezers – zich af? Om te beginnen haar strategie. In die tijd zat de banksector volop in een vertrouwenscrisis. Klanten wantrouwen hun banken meer dan ooit en die liggen daar niet echt van wakker.
 
Tot TBWA KBC aanraadt om precies het omgekeerde te doen en zich bescheidener op te stellen: een bank moet in de eerste plaats een leverancier van diensten zijn, een adviseur, een partner en een business activator. Geen tapijtverkoper die enkel zijn eigen gewin ziet.
 
Zo ontstond ‘Het gat in de markt’, een multimediacampagne die voor het eerst binnen de sector de inwoners van Vlaanderen, Brussel en de Oostkantons naar voren schoof door ze uit te nodigen om via een speciaal platform te delen wat er in hun gemeente ontbrak.
 
Met een enkele doelstelling: op een positieve manier de ondernemerszin in ons land stimuleren en de burgers samenbrengen met ideeën van bij ons, alvorens ze te financieren met middelen van bij ons.
 
Een meesterlijke zet, zoals blijkt uit de resultaten: er werden 171.201 ‘lacunes’ geïdentificeerd, een gemiddelde van 560 per stad. Dat bracht de ondernemers op 1500 nieuwe businessideeën. Sterker nog, het platform is uitgegroeid tot een kostbare databank voor ondernemers in spe.
 
Jan Macken (ECD, TBWA): “Er was nog een gat in onze prijzenkast ;-) De campagne was voor ons dé start om andere dingen te maken als reclamebureau. Verder dan communicatie. Denk dat het ook nog steeds een referentie is in wat bankcommunicatie kan zijn. Een bank als echte gangmaker van de economie. Én die consumenten en kleine ondernemers samenbracht. Relevant voor mezelf, mijn buurt en het land. Het was toen ook een bewijs dat TBWA zich helemaal digitaal getransformeerd had. En het begin van nog meerder campagnes met hetzelfde DNA: Alles kan beter, Het gesprek halfweg, De pop-up webshop…”
 
Client: KBC. Contact: Jurgen Noël. Agency: TBWA. Account Team: Catherine Hamers, Yann Billen, Katrien Crabbe, Geert Potargent. CD: Jan Macken, Gert Pauwels. Creation: Geert Verdonck, Menno Buyl, Chiara De Decker, Paul Van Oevelen, Tony Naudts-Ducène, Veerle Blykers. Strategic Team: Bert Denis, Vicky Willems. Media Arts: Sylvie Dewaele.

Archief / AWARDS