Fr
Close

CREATIONS

Over de Whopper die slecht wordt

Donderdag 20 Februari 2020

Over de Whopper die slecht wordt

Ook al refereert de Amerikaanse burgergigant op geen enkel moment aan de gebeurtenis, de allusie is zo voor de hand liggend dat iedereen - en om te beginnen de vakpers uit de hele wereld - meteen de link legt.  

Flashback. In 1999 koopt een zekere David Whipple een hamburger bij McDonald's en vergeet hem in de zak van een vest dat hij slechts zelden draagt. Twee jaar later haalt hij het bewuste vest toch nog eens uit de kast en stoot op de vergeten burger. Tot zijn grote verbazing is die niet slecht geworden, hij ziet er eerder een beetje gemummificeerd uit. Een wonder dat de tegenstanders van McDo uiteraard onmiddellijk toeschrijven aan het hoge percentage bewaarmiddelen.  

Erger nog, 21 jaar later is de ondertussen beroemde 'mummy burger' die zorgvuldig bewaard werd, nog steeds intact. Niemand weet hoe dat precies kan, maar vaststaat dat Burger King zopas aankondigde dat het alle kleurstoffen, aroma's en kunstmatige bewaarmiddelen uit zijn Whoppers gaat weren.  

Een belangrijke beslissing die aan het grote publiek aangekondigd werd via een online video. Daarin zien we een Whopper die 34 dagen lang gefilmd werd en die, zoals het hoort, al snel begon te bederven, schimmels inbegrepen. Het hele proces wordt geïllustreerd aan de hand van een reeks prints die de voortgang ervan dag na dag tonen. De creaties zijn het werk van David Miami, Ingo Sweden en Publicis.  

Baseline: 'The beauty of no artificial preservatives'.

Archief / CREATIONS