Fr

BLUE

Var en Bubka sensibiliseren voor geloofwaardigheid en motivatie met Positive Impact Barometer

Donderdag 27 April 2023

Var en Bubka sensibiliseren voor geloofwaardigheid en motivatie met Positive Impact Barometer

Vanuit de overtuiging dat we allemaal ons steentje kunnen bijdragen vroeg Var aan Bubka een vervolg te breien aan hun onderzoek naar de impact van tv-spots met een duurzaamheidsboodschap dat gevoerd werd in 2021 en dezelfde methodologie toe te passen op radiospots. Tekst en uitleg bij de voornaamste insights door Veerle Hellemans (head of market intelligence Var) en Wim Vermeulen (director of strategy & sustainability Bubka).

Voor we de resultaten van dit onderzoek en de implicaties ervan onder de loep nemen, kunnen we misschien best herinneren aan de voorgeschiedenis ervan. Waar komt deze studie vandaan, Veerle?

Veerle Hellemans:
Na het onderzoek dat Bubka en professor Gino Verleye in 2021 voerden naar de impact gegenereerd door als “duurzaam” gedefinieerde boodschappen in tv-spots en de behoorlijk bedroevende resultaten die werden gemeten, vroegen we ons als radioregie af hoe het gesteld zou zijn met radiospots. We willen mee onze schouders zetten onder inspanningen die een reële positieve impact kunnen genereren. Er is duidelijk een momentum begonnen en we wilden ons steentje bijdragen.
Wim Vermeulen: Op verzoek van Var hebben we dus een nieuw onderzoek opgezet, op basis van dezelfde methodologie die we toepasten voor tv en video.

Uit een batch van 1000 radiospots hebben we er 100 geselecteerd die te maken hebben met een van de 17 SDG’s.

Duurzaamheid is immers niet enkel een kwestie van ecologie.
Doordat we precies dezelfde methodologie en vraagstelling gehanteerd hebben, konden we de nieuwe cijfers vergelijken met die uit het tv-onderzoek.

En wat leerde die oefening?

Wim: We hebben vastgesteld dat het cijfer precies hetzelfde is: ook radiospots met een duurzame insteek genereren een geloofwaardigheid van 9,7%. Dat is niet alleen bedroevend weinig, het toont ook dat er in anderhalf jaar tijd niet veel veranderd is.

Veerle: Daar willen we bij Var mee iets aan doen. Om te beginnen wilden we onderzoeken welke lessen we kunnen leren uit de spots die wel beter scoren, om zo te definiëren wat de drivers van geloofwaardigheid zijn en het begrip tastbaarder te maken. Die drivers gaan we als onderdelen van geloofwaardigheid ook als gemeten KPI’s integreren in ons reguliere DIVA postimpactonderzoek. Aldus wordt deze Positive Impact Barometer een inhoudelijke standaardparameter. Zo kunnen we op termijn een aantal insights distilleren en die toepassen op de sector, om zo hopelijk op termijn voor verbetering te zorgen.

Wim: Om deze ‘beoordeling’ behapbaar te maken voor adverteerders kunnen we de ‘geloofwaardigheidsprestaties’ geven per driver in het algemeen, voor de sector en dan voor elke spot afzonderlijk.

Wat gaat Var met deze resultaten doen?

Veerle: We gaan onze adverteerders evalueren en in samenwerking met Bubka advies geven naar de toekomst, aan de hand van duurzame DIVA-rapporten. Daarnaast worden de inzichten ook verwerkt in een whitepaper die we binnenkort aan de markt gaan voorstellen.

Wim: We hebben nu een databank van 200 spots (100 tv- en 100 radiospots) dus we konden dieper gaan in de analyse. Al bij al gaat het ook voor deze spots met een duurzame boodschap om brand consideration. De eerste pijler daarin is de vraag of mensen geloven wat ze net gehoord of gezien hebben. De tweede betreft de vraag of de boodschap hen inhoudelijk motiveert om te kiezen voor het duurzame in plaats van het niet duurzame product dat ze gewoonlijk kopen.

Deze twee pijlers sturen de brand consideration aan en zijn als het ware de nieuwe currency voor duurzaamheid, net als aandacht dat is om de prestaties van reclame te meten in het algemeen. In die zin is dit een belangrijk initiatief dat  Var lanceert, omdat het de industrie kan vooruithelpen.

Zou het dan niet nuttig zijn dat op nationaal vlak door te trekken?

Veerle: RMB staat sinds zijn herpositionering inderdaad al ver wat de mindset op het vlak van duurzaamheid betreft. Hun insteek is anders dan de onze en beide benaderingen kunnen elkaar aanvullen. Een nationaal initiatief kan dus zeker op tafel komen te liggen. Net zoals op langere termijn de mogelijkheid om met incentives of andere voordelen te werken voor de goede leerlingen van de klas.

Archief / BLUE