Fr

PEOPLE

RIP Willy Coppens

Zondag 27 Februari 2022

RIP Willy Coppens

Willy Coppens, voormalig creatief directeur van VVL BBDO, is niet meer. Hij overleed op 23 februari op 69-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Als warme persoonlijkheid en getalenteerde, vaak bekroonde reclamemaker die zijn teams altijd wist te inspireren, zal hij voor heel wat creatieven uit die tijd de ziel van VVL blijven belichamen. Willy stond als voorvechter van goede reclame ook altijd klaar voor de journalisten van MM.
 
Nadat hij afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten met de prijs voor uitmuntendheid van de Stad Brussel, ging hij eerst als AD aan de slag bij Gelder en daarna bij Y&R in team met Véronique Hermans. Daarna vertrok hij naar DDB alvorens terug te keren naar Young. In team met Françoise Lerusse onderscheidde hij zich met campagnes voor Kronenbourg, Danone, Taillefine en Petit Suisse. In 1993 nam hij de leiding over de creatie bij VVL BBDO, waarmee hij Willem Lagrillière opvolgde, en trad toe tot het management van het bureau, aan de zijde van Patrick Janssens en Ivan De Schrijver.
 
Uit zijn tijd bij VVL BBDO herinneren we ons grootse campagnes voor merken als Carlsberg, Pepsi, KPN Orange, Electrabel Volvo, Passendale, NMBS, KBC, Lay’s, WWF, enzovoort. Onder zijn creatieve leiding won het bureau de ene award na de andere, zowel in België als in het buitenland (Cannes, Clio, Eurobest, Mondial de la Pub francophone, Epica). Het was tijdens dezelfde periode dat de mantra van het bureau ontstond: ‘We create effectiveness’ en VVL BBDO een hele reeks Effies won.
 
Willy Coppens bleef bij BBDO tot in 2005. Toen besloot hij tot ieders verbazing om uit de sector te stappen en zich te wijden aan zijn eeuwige passie voor kunst in al haar vormen.
 
Zijn goede vriendin Siglinda Paquay compileerde de volgende eerbetuigingen afkomstig van al wie het geluk had hem te kennen:
 
“Geweldig art director en warm mens. Trots dat we ooit samen mooie dingen hebben mogen maken.” (Guillaume Van der Stighelen)
 
“Un homme si délicat et bienveillant. Une très belle âme.” (Jean-Charles Della Faillle)
 
“De mooiste mens die ik ontmoet heb in de reclame.” (Leen Van Den Brande)
 
“Willy was zo een fijne en warme man. Een eer om hem mijn eerste CD te kunnen noemen.” (Nathalie Rhabani)
 
“Un homme bon et talentueux, toujours bienveillant.” (Mano Ballaux)
 
“Un homme tellement charmant et attentionné.” (Jean-Luc Van Damme)
 
“Une si belle personne qui faisait de si belles choses.” (André Plaisier)
 
“Willy, je maakte alles om je heen beter.” (Kristien Bruyninckx)
 
“Un homme doux, intelligent, généreux et talentueux.” (Frédéric Pousset)
 
“Willy was telkens het morele kompas en de hoeder van goede smaak. Een schone meneer heeft ons verlaten, in elke betekenis van het woord.” (Johan Vandepoel)
 
Onze innige deelneming aan zijn familie en dierbaren.

Archief / PEOPLE