Fr

BRANDS

Ronaldo! Hoeveel GRP?, door Fred Bouchar (MM)

Woensdag 16 Juni 2021

Ronaldo! Hoeveel GRP?, door Fred Bouchar (MM)

Fold that Coca-Cola. Of liever ‘Agua, not Coca-Cola’. Een simpele zin en actie die het aandeel van Coke zwaar deed zakken en aldus een pak beurswaarde kostte in enkele minuten tijd.
 
De beruchte persconferentie van Cristiano Ronaldo zal in de annalen van de sportsponsoring blijven als een schoolvoorbeeld van ambush marketing van het merk CR7. Of zelfs influencer marketing. Verder heeft de vedette die 250 miljoen volgers heeft op Instagram van niemand lessen te leren op dit vlak. In tegenstelling tot zijn ‘slachtoffer’ blijkbaar. Wanneer zullen adverteerders beseffen dat dit soort live product placement voor de camera zinloos is? En hoeveel zal Coca-Cola moeten investeren in reclame om deze slechte buzz de kop in te drukken?

Zonder te beweren dat de ‘meaningful attitude’ ook zijn weg in het voetbalwereldje begint te vinden (we zullen zien na het WK in Qatar), durven we er wel ons hoofd op verwedden dat de levensstijl die Ronaldo aanbeveelt net zoals zijn kapsels nagebootst zal worden. Dat is trouwens al het geval. De Franse speler Paul Pogba imiteerde hem in dezelfde context (maar waarschijnlijk om andere redenen, allicht religieuze) ten koste van Heineken, een andere grote sponsor van het EK voetbal.

Zullen de Duivels nu het schaamrood op de wangen krijgen als ze de Coca-Cola blikjes met hun gezicht erop zien?

Archief / BRANDS