Fr

BRANDS

Unilever lanceert Act2 Unstereotype

Dinsdag 15 Juni 2021

Unilever lanceert Act2 Unstereotype

Vijf jaar nadat het aansloot bij de Unstereotype Alliance, verruimt Unilever zijn engagement voor een clichévrije marketingcommunicatie en creëert het Act 2 Unstereotype voor al zijn merken. Die krijgen elk een Unstereotype Charter waarmee ze zich verbinden tot meer gelijkheid, diversiteit en inclusie in hun reclame.

De aankondiging volgt na de resultaten van een onderzoek dat Kantar voerde bij 1500 respondenten in de UK en de USA. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat minder dan een op vijf reclame representatief vindt voor de omringende wereld. Nog volgens de studie heeft zowat de helft van de mensen uit andere gemeenschappen dan diegene die als mainstream worden bestempeld (inzake ras, gender of lichamelijke beperking) het gevoel dat ze op stereotiepe wijze voorgesteld worden in reclame. 71% van de respondenten gelooft dat stereotiepe reclame schadelijk is voor de jongere generatie en 66% denkt dat reclame de wereld zou kunnen veranderen.

Om hierin verandering te brengen creëert Unilever zijn ‘Act 2 Unstereotype’ programma. Dat wil aanmoedigen tot ‘inclusief denken’ doorheen het hele marketingproces (en dus niet enkel in advertising), van consumer insight tot brand DNA en propositie, de ontwikkeling van de marketingmix, de creatie enzovoort, om zo mee te bouwen aan een generatie die geen last heeft van stereotypes.Tegelijk engageert het bedrijf zich ook om digitale wijzigingen aan fotomateriaal uit te roeien, meer bepaald om niet meer te raken aan het figuur, de maat of de huidskleur van de modellen. Daarnaast zal de groep meer ondervertegenwoordigde, diverse groepen voor en achter de camera’s inzetten.

Meer info hier.

Archief / BRANDS