Fr

BRANDS

Decathlon vindt brand purpose in de rehabilitatie van gedetineerden

Woensdag 31 Maart 2021

Decathlon vindt brand purpose in de rehabilitatie van gedetineerden

Op 31 maart lanceerde Decathlon in samenwerking met BBDO ‘The Breakaway’, het eerste Belgische e-cycling team dat samengesteld is uit zes gedetineerden uit de gevangenis van Oudenaarde die samen trainen via het virtueel fietsplatform Zwift. De doelstelling is aantonen dat sport de ideale manier is om, zelfs virtueel, gedetineerden te helpen bij hun rehabilitatie. 
 
Elke gedetineerde van het Breakaway team kreeg het nodige materiaal om te trainen. De racefiets staat in verbinding met het fietsplatform Zwift. Aldus kon het team deelnemen aan wedstrijden en groepsritten met wielrenners wereldwijd. Daarbij hadden ze een ultieme uitdaging: een virtuele koers tegen een team van rechters, magistraten, cipiers en justitiemedewerkers. Die race vindt plaats binnen enkele maanden en zal live worden uitgezonden via Facebook.

‘The Breakaway’ past binnen de visie van Decathlon om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Het initiatief ontstond in samenwerking met De Rode Antraciet, een vzw die zich inzet voor sport en cultuur in het gevangeniswezen, Cellmade vzw, de gevangenis van Oudenaarde en de FOD Justitie.

“Via dit project willen we benadrukken dat sport mensen samenbrengt, ondanks de verschillen of vooroordelen die mensen hebben, dankzij een gedeelde passie”, aldus Thomas Lejeune Debarre, marketing & communication leader bij Decathlon. Wij geloven dat sport de sleutel is om te leren samenleven, elkaar te respecteren en elkaar te helpen… Dit alles zal uiteraard zeer belangrijk zijn wanneer deze gedetineerden vrijkomen en zich re-integreren in de maatschappij.”
 

Archief / BRANDS