Fr

CREATIONS

Volvo behoudt zijn focus op veiligheid met FamousGrey

Maandag 5 Augustus 2019

Volvo behoudt zijn focus op veiligheid met FamousGrey

We kregen intussen meer info over de Bronze van FamousGrey in de Design competitie op de voorbije editie van de Cannes Lions. ‘Focus Lines’ is bedacht op vraag van Volvo Cars Belux en is een antwoord op het zogenaamde ‘highway hypnosis’ of polderblindheid in mooi Nederlands. Dat is een mentale toestand die veroorzaakt wordt door de witte wegmarkering die je tijdens een lange nachtelijke rit als het ware hypnotiseren. De ‘open source’ oplossing van FamousGrey is een visuele stimulus in de vorm van felgekleurde wegmarkeringen die de de monotonie van de hypnotiserend herhalende witte lijnen doorbreekt.

Dankzij het internationale netwerk waarop Grey kan teren maakte het Ministerio de transporte y obras públicasin Ecuador als eerste gebruik van de toepassing. En dit op de E35, een nieuwe autosnelweg ten zuiden van de hoofdstad Quito. Daar werden de ‘Focus Lines’ geïmplementeerd over een afstand van 70 kilometer. Resultaat: het aantal oogknipperingen van de bestuurder daalde met 22%, het aandachtsniveau steeg tot 5% en het engagement van de bestuurder steeg eveneens met 21% en dit dankzij de Focus Lines op de autosnelweg…

Zoals het Volvo betaamt, is de open source toepassing voortaan gratis beschikbaar voor elke overheid die het wil aanbrengen als wegmarkering.

Archief / CREATIONS