Fr

CREATIONS

at-thetable focust op piramideverkoop voor FOD Economie

Woensdag 3 April 2024

at-thetable focust op piramideverkoop voor FOD Economie

At-thetable heeft in opdracht van de FOD Economie een sensibiliseringscampagne ontwikkeld die gericht is op jongeren, en in het bijzonder op jongeren die te maken krijgen met het fenomeen van piramideverkoop bij risicovolle beleggingen.

In een online minireeks van vier afleveringen die ‘Shit. Opgelicht’ heet, zien we hoe content creators Jietse Pauwaert en Gerben Tuerlinckx zich bewust laten vangen aan een piramidespel om aldus te onthullen hoe slachtoffers in de val trappen van deze oplichterij.
 
In tegenstelling tot een traditionele reclamecampagne is ‘Shit! Opgelicht’ gebaseerd op een gedurfde aanpak die vertrekt van de dagelijkse leefwereld van jongeren en die rechtstreeks intervenieert in hun mediagebruik.

De reeks wordt gepromoot via de online pagina’s van de content creators.

Lien Meurisse, woordvoerder FOD Economie: “Er hangt een waas van geheimzinnigheid, zelfs spanning, rond piramidespelen. Jongeren worden er door aangetrokken. Men speelt in op hun ondernemingsspirit. Op hun vertrouwde sociale media kunnen ze zich moeilijk voorstellen dat er oplichters aan het werk zijn. Bovendien zijn ze verblind door de materiële rijkdom die hen wordt voorgeschoteld. Het is dus belangrijk om hen te bereiken en hen te laten zien wat er echt gebeurt als ze in een piramidespel terechtkomen, hoe glamoureus en geloofwaardig het ook wordt voorgesteld.”

Archief / CREATIONS