Fr

BLUE

Laveren tussen ESG-labels en -certificeringen: hoe nuttig zijn die?, door Sabrina Bulteau (Sench)

Donderdag 28 Maart 2024

Laveren tussen ESG-labels en -certificeringen: hoe nuttig zijn die?, door Sabrina Bulteau (Sench)

In een tijdperk van toenemend milieu- en sociaal bewustzijn richt de zakenwereld zich resoluut op duurzaamheid. Voor bedrijven die hun betrokkenheid bij deze waarden willen aantonen, zijn ESG-labels (Environment, Social, Governance) van onschatbare waarde. Je weg vinden in het doolhof van deze certificeringen kan in het begin echter ontmoedigend, complex, duur en energieverslindend lijken.
 
Gaan voor een ESG-label biedt een groot aantal voordelen: het versterkt de geloofwaardigheid van het bedrijf en draagt bij tot een vertrouwensrelatie met consumenten en zakenpartners. Labels garanderen immers dat de producten of diensten van een bedrijf voldoen aan bepaalde milieu- en sociale criteria.
 
Perceptie van labels bij B2B consumenten en klanten

In de ogen van consumenten en professionele klanten dienen dit soort labels als garantie voor kwaliteit en duurzaam engagement. Ze vereenvoudigen aankoopbeslissingen door ervoor te zorgen dat de gemaakte keuzes kunnen aansluiten met hun eigen ethische waarden. De authenticiteit van deze keurmerken, ondersteund door transparante, onafhankelijke en door derden gecontroleerde certificering, is echter cruciaal om beschuldigingen van greenwashing of wantrouwen (“je hoeft alleen maar te betalen ... het is waardeloos”) te voorkomen.

Implementatie en benodigde middelen

Het verkrijgen van een ESG-label vraagt vaak een aanzienlijke aanpassing van interne praktijken om te voldoen aan de bepaalde criteria. Hoewel dit proces veel tijd, moeite en financiële middelen kan kosten – zeker in het geval van kleinere structuren - zijn de potentiële voordelen zoals een beter merkimago, toegang tot nieuwe markten en innovatiepotentieel aanzienlijk.

Eerste stappen voor kleine bedrijven

Voor kleine bedrijven die aan de procedure willen beginnen, is de zelfevaluatie van de duurzame praktijken die ze op dat moment hanteren een aanbevolen eerste stap. Ook belangrijk is jezelf vertrouwd te maken met de criteria van de beoogde labels en uit te zoeken welke verbeteringen je moet doorvoeren. Ook niet onbelangrijk: de identificatie van de verwachtingen van je klanten. Het kan doeltreffend werken om voorrang te verlenen aan duurzame acties met een hoge impact en lage kosten.

De impact van keurmerken op financiering en kansen

Keurmerken kunnen deuren openen naar specifieke financiering, zoals groene leningen of subsidies voor duurzame projecten. Het invoeren van duurzame praktijken wordt nog aantrekkelijker, nu de CSRD-richtlijn van de EU van kracht wordt.
Vanaf het voorjaar van 2024 kunnen bedrijven in Brussel die zich inzetten voor economische transitie en die als 'voorbeeldig' worden beschouwd op het gebied van hun ecologische en/of sociale verantwoordelijkheid bovendien rekenen op veel meer economische steun.

Impact van labels op financiering en kansen

Labels kunnen de deur openen naar specifieke financiering, zoals groene leningen of subsidies voor duurzame projecten. Met de inwerkingtreding van de CSRD-richtlijn van de EU wordt de toepassing van duurzame praktijken nog aantrekkelijker voor investeerders die letten op ESG-criteria.

Vanaf het voorjaar van 2024 zullen Brusselse bedrijven die zich inzetten voor economische transitie en als voorbeeldig worden beschouwd als het gaat om hun milieu- en/of sociale verantwoordelijkheid, bovendien hun economische steun aanzienlijk zien toenemen.

Gevolgen voor de waardeketen en klanten

De invoering van ESG-gecertificeerde praktijken door een bedrijf kan een positieve impact hebben op zijn hele waardeketen en ook leveranciers en partners aanmoedigen om de weg naar duurzaamheid in te slaan. Dit is met name het geval door de CSRD, een echte game changer. Het streven naar positievere praktijken komt de hele sector ten goede en draagt bij aan een algehele verbetering van de ecologische en sociale impact.

Besluit

Je weg zoeken doorheen het landschap van ESG-labels en -certificeringen kan op het eerste gezicht ontmoedigend lijken, maar de potentiële voordelen in termen van geloofwaardigheid, markttoegang en financiering zijn het overwegen waard.
Inzicht en integratie van deze certificeringen in je strategie kan een belangrijke troef worden, niet alleen om je merkimago te versterken, maar ook om een belangrijke bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst.

Meer weten?

Kom op 16 april naar Silversquare Delta voor een gesprek met experts op het gebied van duurzame certificering, onder wie Dominique Loroy (Belgische vertegenwoordiger voor het label Engagé RSE et Responsibility Europe van AFNOR), Clara Bardiau (B Leader, specialist in B Corp-certificering), Eliane Dupret (CEO van BetterBusiness en bedenker van de ShiftingPact-certificering) en Noémie de Crombrugghe (head of innovation bij Vicinity), die haar ervaring als B Corp-gecertificeerd bedrijf zal delen.

Archief / BLUE