Fr

BLUE

Pierre de Schaetzen (Poppy): "Je privéauto bezitten heeft vandaag geen echte rationele of economische voordelen meer"

Vrijdag 28 April 2023

Pierre de Schaetzen (Poppy):

Om te beantwoorden aan de toenemende vraag van zijn 200.000 gebruikers kondigde Poppy Mobility onlangs de uitbreiding van zijn vloot aan. Die verwelkomt de komende maanden dus 2000 nieuwe wagens. De mobiele deelapp is al beschikbaar in Brussel, Antwerpen, Mechelen en Gent, maar ook op de voornaamste Belgische luchthavens. Tot dusver bestaat ze uit 1000 wagens, 50 vans, 2000 steps en 160 deelfietsen.
 
Fragmenten uit een aangenaam gesprek met Pierre de Schaetzen, de chief marketing officer van het huis.
 
Laten we beginnen met een kort overzicht van hoe het Poppy-avontuur ontstaan is. Met welke doelstellingen en welke ambities?
 
Poppy werd in 2018 opgericht door Lab Box, een Belgische start-up studio die de toekomst van mobiliteit onderzoekt en in het leven geroepen werd door D'Ieteren Automotive.
 
Vóór Poppy bestond, bleef autodelen hoofdzakelijk beperkt tot Cambio, dat begin 2000 van start ging en een zeer specifiek gebruikersprofiel had: het richtte zich tot mensen met behoorlijk activistische overtuigingen over ecologie en stadsontwikkeling, meer bepaald wat betreft de beperking van de verkeersdruk in de steden.
 
Met andere woorden, gebruikers voor wie de omslachtigheid van het model en het complexe gebruik helemaal geen belemmering vormden, omdat ze ervan overtuigd waren dat het de enige manier was om steden te veranderen...
 
Anderzijds is de nieuwe generatie sinds enkele jaren veel minder radicaal, maar ook veel talrijker. Er moest een eenvoudiger en lichter aanbod worden ontwikkeld, met minder verplichtingen, en het is precies in deze trend dat Poppy past.
 
Hoe gaat het verder?
 
Vandaag is Poppy een tool voor last-minute mobiliteit op aanvraag in een stedelijke context en het is duidelijk de bedoeling om verplaatsingen nog gemakkelijker te maken voor dit publiek.
 
Momenteel biedt Poppy auto's, bestelwagens, steps en deelfietsen aan, maar in de toekomst zou dit aanbod kunnen worden uitgebreid tot alles wat met onmiddellijke mobiliteit te maken heeft, om de nieuwe generatie waarover we het hadden de flexibiliteit en lichtheid te bieden die ze zo belangrijk vinden. Voor deze mensen is bezit van een auto, of zelfs een fiets, geen doel meer op zich, omdat het te veel verantwoordelijkheden met zich meebrengt.
 
Binnen dit kader positioneert D'Ieteren Auto zich strategisch via Poppy, in de wetenschap dat het hoe dan ook de norm zal worden in de manier waarop mensen zich verplaatsen.
 
Natuurlijk zal de privéauto altijd zijn plaats blijven hebben, maar dan ofwel gekoppeld aan professioneel gebruik, aan een behoefte – oudere mensen of met een handicap, bijvoorbeeld, aan een bepaalde logistiek, of, ten slotte, aan een echte passie voor auto’s, bijvoorbeeld.
 
Maar voor de gemiddelde persoon, in een stedelijke context zal een wagen veel minder zin hebben en die trend zal alleen maar toenemen, omdat we eindelijk een punt bereiken waarop de overstap van een eigen naar een deelauto niet meer geassocieerd wordt met een offer.
 
Als we nogmaals het voorbeeld van Cambio nemen, bestond het offer in het verlies van een zeker comfort: om een auto te kunnen gebruiken, moest je die vooraf reserveren en na gebruik, op een bepaalde tijd naar een precieze plaats terugbrengen.
 
Met Poppy zijn al deze beperkingen verdwenen. Sterker nog, dankzij grote investeringen om de concentratie van het aanbod te vergroten, zijn er zelfs nieuwe faciliteiten bijgekomen. In grote steden is de kans dat je een Poppy vindt voordat je je eigen wagen gevonden hebt reëel.
 
Kortom, we hebben een punt bereikt waarop er geen echte rationele en economische voordelen meer zijn aan het bezit van een privéauto, behalve natuurlijk in de hierboven opgesomde categorieën, of als je meer dan 12.000 km/jaar rijdt. Als je er minder aflegt, is het bewezen dat het veel interessanter is om een deelauto te gebruiken.
 
Wat voor profiel hebben de Poppy-gebruikers?
 
Zoals gezegd, is het sterk verruimd. De laatste jaren hadden we vooral een profiel van ‘early adopters’ – mensen met een ecologisch engagement en geloof in deelmobiliteit. Vandaag spreken we duidelijk gebruikers aan die niet langer de verantwoordelijkheid en de last van een eigen voertuig willen dragen.
 
Die generatie is tussen 25 en 35 jaar, maar de laatste jaren hebben we gemerkt dat ook de generatie daarboven, d.w.z. de 35-45-jarigen, grote belangstelling voor dit aanbod begint te tonen.
 
In het algemeen gaat het nog steeds vooral om stedelijke en actieve mensen, zowel op professioneel, cultureel als sociaal vlak, omdat het aanbod perfect geschikt is voor mensen die zich vaak en gemakkelijk moeten verplaatsen.
 
Met Poppy, dat trouwens perfect aansluit bij alle andere mobiliteitsaanbiedingen die je tegenwoordig in een stedelijke context kunt vinden – van bussen tot taxi’s - bieden wij de vrijheid om 's morgens te vertrekken zonder te weten hoe je 's avonds na het werk, of na een tentoonstelling, een film, enz. waar je last minute naartoe geweest bent, weer thuis zal geraken.
 
Hebben jullie de impact van Poppy op het milieu gemeten? Met andere woorden, helpt Poppy om de CO²-uitstoot te beperken door het aantal wagens op onze wegen te verkleinen? Is dat de ambitie op termijn?
 
Dat is uiterst moeilijk te meten, omdat Poppy eenvoudigweg geen alternatief op zich is, maar een alternatief waarmee je het gebruik van auto's kunt verminderen, omdat je ze alleen gebruikt wanneer je ze nodig hebt. In het andere geval heb je 45.000 euro uitgegeven aan een auto die je absoluut rendabel moet maken, door er zoveel mogelijk mee te rijden.
 
Maar stel dat je 10.000 km per jaar rijdt met je eigen auto en evenveel met een gedeelde auto, dan is de impact op de uitstoot nihil. Waar de deelauto daarentegen wel een verschil maakt, is wat de ruimte die op straat bespaard wordt betreft: al naargelang de stad worden in het algemeen per deelauto drie tot tien personenauto's uitgespaard. Er is dus ook een direct effect op het milieu, want de productie van auto's vertegenwoordigt natuurlijk een groot deel van de CO2-uitstoot.
 
Ten slotte kun je alleen maar vaststellen dat gebruikers door zich te ontdoen van één enkel verplaatsingsmiddel – hun eigen auto die per definitie vervuilend is – hun vervoersmiddelen diversifiëren en ze gebruikmaken van een reeks verschillende mobiliteitsoplossingen waarover ze beschikken en waarvan de meeste veel minder vervuilend zijn.
 
Nog een laatste woord?
 
Vandaag hoef je niet meer te zeggen: ik ben een automobilist, ik ben een fietser, ik ben een voetganger, ik neem het openbaar vervoer. We zijn dat tegenwoordig allemaal tegelijk. De volgende uitdaging zal erin bestaan te bepalen wanneer we van een waaier van verschillende mobiliteitsaanbiedingen overgaan naar een mega-aanbod dat alles centraliseert. Of, in een eerste fase, naar verschillende kleine aanbiedingen die een pakket van verschillende diensten centraliseren.
 
De wereld gaat duidelijk in die richting - we zien het al in Azië en het Midden-Oosten - en de groep D'Ieteren als geheel, en Lab Box en Poppy in het bijzonder, zijn strategisch geplaatst om dit op te volgen.

Archief / BLUE