Fr

BLUE

Consumenten willen verandering, maar wat doen ze ervoor?, door Sabrina Bulteau (CEO, Sench)

Maandag 30 Oktober 2023

Consumenten willen verandering, maar wat doen ze ervoor?, door Sabrina Bulteau (CEO, Sench)

Een aantal onderzoeken heeft een verontrustende realiteit aan het licht gebracht: de 'Say-Do Gap' of met andere woorden de paradox tussen consumenten die zeggen dat ze duurzamer willen leven, maar die intentie niet in de praktijk brengen.
 
Zo legde de WFA Kantar Sustainable-studie in 2021 (en opnieuw in 2023) een wereldwijde kloof tussen intentie en actie bloot: hoewel 97% van de mensen zegt dat ze bereid zijn om een duurzamere levensstijl aan te nemen, verandert amper 13% ook daadwerkelijk iets aan hun gedrag.
 
Maar de intentie is er wel degelijk! Volgens het Ipsos Global Advisor-onderzoek van 2023 wil 57% van de Europese consumenten hun gewoonten aanpassen om aldus een positieve invloed op het milieu te hebben. Deze wens is vooral duidelijk bij vrouwen (64%), Gen Z en Millennials (van wie 63% ecologischer wil leven).
 
Verandering wensen en ernaar handelen zijn echter twee verschillende dingen. Het is normaal dat veel aspecten automatismen zijn, ook bij de meeste beslissingen die we dagelijks nemen. Hoeveel van ons kopen automatisch dezelfde producten zonder zelfs maar na te denken over hun duurzame alternatieven?
 
Die kloof dichten?
 
1. Voorlichting is belangrijk
 
Sensibiliseren. Een van de eerste stappen om dit probleem aan te pakken is voorlichting en bewustwording. Mensen moeten begrijpen welke invloed hun dagelijkse keuzes hebben op het milieu.
 
Vooroordelen onder de loep nemen. Het is essentieel om veelvoorkomende misvattingen over duurzaamheid te analyseren en bij te sturen. Zo leeft bijvoorbeeld het onterechte idee dat duurzame producten altijd duurder of minder efficiënt zijn.
 
2. Gedrag veranderen
 
Concrete alternatieven voorstellen. Om mensen aan te moedigen meer verantwoorde gewoonten aan te kweken, is het ook essentieel om hun concrete alternatieven aan te bieden. Of het nu gaat om groenere consumentenproducten of duurzamere productiemethoden, als consumenten zien dat er realistische alternatieve opties zijn, kan dat ze aanmoedigen om de sprong te wagen.
 
3. De collectieve verantwoordelijkheid aanspreken
 
Een positieve lokale impact creëren. Gemeenschappelijke en lokale initiatieven kunnen een echte impact hebben. Het aanmoedigen van collectieve verantwoordelijkheid kan ertoe leiden dat hele gemeenschappen duurzamere gewoonten aannemen. Burgers, consumenten, geëngageerde bedrijven en ecopreneurs verenigen rond een gemeenschappelijk doel kan indrukwekkende resultaten opleveren.
Kortom, de kloof tussen denken en doen is een serieuze uitdaging als het gaat om duurzaamheid.

Om daar verandering in te brengen, mag je de komende Sench-evenementen niet missen.

Ze bieden je ideeën voor actie en praktische oplossingen voor een duurzame toekomst.
Noteer in dat verband de volgende Sench Talk. Die vindt op 23 november plaats in Silversquare Delta (18u30-21u30) en zal gewijd zijn aan de circulaire economie. Gastspreker: Raphaël Masvigner, de medeoprichter van Circul’R dat vandaag meer dan 40% van de CAC40 bedrijven begeleidt op het vlak van circulaire economie.

Archief / BLUE