Fr

BLUE

De Ramadan begint vandaag. Wie doet er volgend jaar mee?, door Fatima Llouh (Strategic Planner, LDV United)

Donderdag 23 Maart 2023

De Ramadan begint vandaag. Wie doet er volgend jaar mee?, door Fatima Llouh (Strategic Planner, LDV United)

Voor een grote groep praktiserende moslims gaat de Ramadan vandaag van start en duurt een volledige maand. Het is een maand van elke dag vasten tussen zonsopgang en zonsondergang. Dat betekent niet eten, drinken, roken en/of vrijen. Naast het fysiek vasten, is het ook een geestelijke vastenperiode: bezinnen, extra aandacht schenken aan je leefwijze, extra inzet voor de maatschappij, het is een maand van familiebanden versterken, een periode van vergiffenis, en vooral dankbaarheid.
 
Voor deze groep verandert ook het consumentengedrag. Niet alleen tijdens de maand Ramadan, maar ook voorafgaand aan de vastenperiode. Google heeft de zoekcriteria in kaart gebracht: 2 weken voor de Ramadan is er een stijging voor de zoekterm “gerechten”; tijdens de eerste 2 weken van de Ramadan gaat men meer specifiek zoeken naar “Ramadan recepten”, en de laatste twee weken gaat men meer op zoek naar ‘OOH Iftars’: men gaat vaker op restaurant met familie/vrienden. Restaurants zorgen voor een uitgebreid Iftarmenu. Tegelijk start de ook de inspiratiezoektocht voor het Suikerfeest.
 
De maand Ramadan biedt dus ook voor merken veel mogelijkheden en dat hebben een aantal al begrepen. Maar vaak spelen deze merken enkel in op de verhoogde online aanwezigheid tijdens de Ramadan. Zo waren er vorig jaar een aantal online activaties van Lipton Hot Tea (Ramadan Kalender); webshops die met Ramadankortingen zwaaien en foodbloggers die in samenwerking met een botermerk de lekkerste koekjes maken voor het Suikerfeest.
 
Het lijkt alsof online de moslim een gewilde consument is tijdens de Ramadan, maar offline eerder geweerd. Het lijkt alsof merken die online bewegen, in de offlinewereld bevriezen. Durven de merken zich niet openlijk tonen? Of spelen er andere (budgettaire) krachten? Waar zijn ze bang voor?
 
Ik wil graag merken aanmoedigen om de Ramadan juist te omarmen. En graag voluit. Laat zien dat je ons ziet als consumentengroep én toon je aan ons. Maak deel uit van dit moment van verbondenheid. Je kan mee het verschil maken in en voor deze mooie diverse maatschappij waar wij allemaal deel van uit maken. En het is niet omdat ik, als individu, moslima die vast, en met een passie voor DE&I dat vind. Het is omdat inclusieve merken écht het verschil kunnen maken. De maatschappij kijkt meer dan ooit naar merken hoe ze hun steentje bijdragen aan een inclusievere maatschappij. Werken aan een Ramadanstrategie voor volgend jaar biedt niet alleen een opportuniteit, maar moet ook de basis leggen voor een lange termijn strategie voor inclusie. Inclusie met een blijvend karakter, geen once-off achter gesloten deuren. Want hoe graag ik volgend jaar meer wil zien rond de Ramadan, ik wil dat het authentiek en oprecht is. Ik zou graag willen dat de spirit van de Ramadan in de campagnes tot leven wordt gebracht: verbondenheid, solidariteit, familie.
 
Ik beeld het me alvast in: hoe mijn twee kinderen volgend jaar enthousiast reageren op OOH campagne naar aanloop van / tijdens de Ramadan. Hoe Omar luidop leest dat het over de Ramadan gaat en mijn dochter Alyah zegt hoe mooi ze het vindt. Want hoe jong ze ook zijn, ze navigeren in een multiculturele maatschappij met hun meerledige identiteit. En ze zijn er trots op. Laten we hen erkennen in hun diversiteit en laten we feestvieren wanneer zij ook feestvieren. Wie doet mee volgend jaar? 

Archief / BLUE