Fr

BLUE

IAB Europe brengt oplossingen om GHG -uitstoot in digitale reclame te schatten in kaart

Woensdag 27 Maart 2024

IAB Europe brengt oplossingen om GHG -uitstoot in digitale reclame te schatten in kaart

Zoals we ondertussen weten, moeten spelers in digitale reclame die hun milieu-impact willen verminderen om te beginnen hun eigen uitstoot bepalen, zodat ze de werkelijke milieukosten van elke campagne aan hun partners kunnen tonen. “Door de wildgroei aan tools en het ontbreken van standaarden is het voor adverteerders echter moeilijk om te weten waar ze moeten beginnen om de impact van hun campagnes in te schatten, te begrijpen en te verminderen”, aldus IAB Europe.

Daarom publiceerde de vereniging het allereerste overzicht van oplossingen om de uitstoot van broeikasgassen in digitale reclame te kwantificeren. Zo wil ze “bijdragen aan meer transparantie en samenwerking tussen spelers om methodologieën en gegevens te harmoniseren”, aldus Arthur Millet, voorzitter van het Sustainability Standards Committee bij IAB Europe.

Andere bijdragers aan het rapport zijn GroupM, dentsu, DIMPACT, AdGreen, Scope3, Good-Loop en Impact+. Hun inspanningen leidden tot de emissiemodellen die momenteel beschikbaar zijn, analyseert de onderlinge verschillen en legt uit waarom deze modellen tot verschillende schattingen kunnen leiden.

Volgens de auteurs is elke oplossing onderzocht aan de hand van de kenmerken en eigenschappen waarvan de leden van IAB Europe denken dat ze het meest relevant zijn: “Het rapport helpt stakeholders in ons ecosysteem te begrijpen hoe de huidige opties kunnen verschillen in termen van data, beperkingen van de supply chain en methoden die worden gebruikt om Scope 3-emissiebronnen te modelleren, met de bedoeling de strategieën aan te passen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.”
Nog volgens de auteurs is de beschikbaarheid van data en het begrip ervan de belangrijkste uitdaging: “Het is cruciaal te weten hoe nauwkeurig de oplossingen zijn, hoe ze kunnen worden verbeterd en hoe we ze kunnen gebruiken om tot een consistente schatting van de milieu-impact te komen”, bevestigt Dimitris Beis, Data Analyst & Sustainability Manager bij IAB Europe, die oproept tot meer samenwerking tussen alle stakeholders.

IAB Europe wijst erop dat de uitstoot van broeikasgassen die verband houden met internet verantwoordelijk is voor bijna 4% van de wereldwijde uitstoot.

Archief / BLUE