Fr
Close

AGENCIES

Eduardo Marques (Publicis Groupe BeNe): "Alles is een kwestie van talent en klanten met genoeg lef om een idee waar te maken"

Vrijdag 15 Januari 2021

Eduardo Marques (Publicis Groupe BeNe):

Deze week meldde Publicis Groupe BeNe de benoeming van Eduardo Marques tot chief creative officer. Deze Braziliaanse globetrotter en creatief heeft zomaar even 40 Lions op zijn actief, waarvan drie Grand Prix en een Titanium, die hij temde met 180 LA en PublicisSpanje, waar hij meewerkte aan de overbekende ‘Moldy Whopper’ voor Burger King. Ook de ‘Real Life Series’ voor Ikea zijn aan hem te danken. Toch is de man nog altijd heel toegankelijk en gewoon, zonder capsones, zoals blijkt uit het interview dat hij ons toekende.
 
Welke missie en doelstellingen werden je toevertrouwd?
 
Mijn belangrijkste doelstelling is om meer integratie tot stand te brengen tussen de Publicis Groupe-bureaus in België en Nederland, door de beste resources voor elke missie te vinden, door het beste dat elk bureau en elke persoon in huis heeft te stimuleren, zodat we de creatieve output zowel lokaal als globaal een niveau hoger kunnen tillen.
 
Daarnaast koester ik ook de ambitie de weg te wijzen, onze teams te tonen dat we in staat zijn om een van de meest creatieve bureaus ter wereld te zijn. We hebben een geweldige erfenis en het komt erop aan een nieuw pad te vinden in deze nieuwe wereld.
 
Waarom heb je deze opdracht aanvaard?
 
Omdat ik gek ben? Ha! Ja, ik ben gek op wat ik doe, en de BeNe-regio is een geweldige ‘universiteit’ voor creativiteit, het is een hotspot in de hele wereld. Het zal geweldig zijn er omringd te worden door geweldig talent en onszelf te inspireren om voor onze klanten het beste werk van ons leven af te leveren. De herstructurering van Publicis Groupe is er veelbelovend, het wordt een multidisciplinair powerhouse voor creatieve en datastrategie dat binnenkort van zich zal laten horen
 
Wat wordt je eerste uitdaging?
 
De eerste uitdaging- die ondertussen afgerond is, bestond erin te begrijpen en te bepalen wat het beste is dat elk bureau, elke medewerker te bieden hebben. Zo kunnen we elke klant in overeenstemming met zijn specifieke behoeften en doelstellingen, het meest geschikte en best presterende team voorstellen, op alle touchpoints van de consumer journey, van data tot creativiteit, van televisie tot digital, van strategie tot de media.
 
Onze ambitie is even snel als een start-up te werken, met een afgewerkt product dat niet alleen van een optimaal creatief niveau is, maar dat ook voldoet aan de kwaliteitsnormen van een wereldwijd netwerk.
 
Hoe ga jij je tijd verdelen over België en Nederland?
 
Ik ben van plan om me te vestigen waar ze het beste bier hebben. (lacht) Alle gekheid op een stokje, ik heb geen idee. Het zal afhangen van de projecten die zich aandienen. Maar sowieso maakt de plek vandaag geen enkel verschil meer. Wij zijn ondertussen vertrouwd met telewerken en videoconferenties. Daarom zal het voor mij het belangrijkste zijn dat ik dichtbij de teams en klanten ben die me op dat moment het hardst nodig hebben.
 
Wat is het fundamentele verschil tussen beide markten?
 
Dat weet ik in alle bescheidenheid niet. De tijd zal het me leren. Maar ik denk dat het goed is om te proberen die verschillen te omarmen, als we iets op mondiaal niveau willen creëren. Creativiteit moet universeel zijn en bij iedereen in de smaak vallen. En diversiteit is daarbij cruciaal.
 
Wat denk je van de Belgische creativiteit?
 
België heeft altijd een sterke internationale reputatie gehad, met name dankzij bureaus als Duval Guillaume, Happiness en mortierbrigade. Ik hou van de inventiviteit in het werk en de liefde voor vakmanschap.
 
Denk je dat een campagne als ‘The Moldy Whopper’ in België gemaakt had kunnen worden?
 
Absoluut. Het idee komt uit drie verschillende bureaus, twee holdings en vier verschillende steden. Het had net zo goed bedacht kunnen zijn in Brussel, Amsterdam of Sao Paulo. Universele ideeën komen per definitie overal vandaan. Het draait allemaal om talent en klanten die dapper genoeg zijn om die ideeën waar te maken.
 
Nog iets dat je kwijt wilt?
 
Ja, ik komt uit Brazilië, maar vraag me niet om te voetballen of samba te dansen. Anderzijds kan ik wel caipirinha’s maken en die ruil ik graag in voor een lekker Belgisch biertje!

Archief / AGENCIES