Fr

AGENCIES

The Reference wordt Empathy Lab by EPAM

Zaterdag 13 September 2025

The Reference wordt Empathy Lab by EPAM

In het verlengde van de lancering van Empathy Lab in Europa eerder dit jaar kondigt de Amerikaanse groep EPAM Systems aan dat The Reference ook dezelfde naam krijgt om “een nieuw AI-native agency te creëren dat verankerd is in België en zijn blik op Europa richt, die merken ondersteunt met innovatieve, gepersonaliseerde en zogenaamde ‘human-centered’ klantervaringen”.

Empathy Lab by EPAM is ook aanwezig in het Verenigd Koninkrijk en Nederland en zal voortaan met twee teams werken, een in Gent en een in Brussel, onder één identiteit en onder leiding van Alex Van Gestel, VP Consumer Products & Head of the Benelux Region bij EPAM.

“Door het creatieve en digitale erfgoed van The Reference en Emakina samen te brengen onder Empathy Lab, versterken we onze missie: marketing- en digitale leiders helpen bij het ontwerpen en op grote schaal implementeren van AI-gestuurde content en commerce-oplossingen, waardoor nieuwe klantwaarde en tastbare groei worden gegenereerd”, legt hij uit.
 “Het is een springplank voor de toekomst van marketing, die creativiteit versterkt en onze klanten in staat stelt om persoonlijkere en duurzamere relaties op te bouwen”, voegt Maarten Bosmans, MD The Reference, toe. “Door onze creatieve en digitale erfenis te combineren met AI-native capaciteiten, helpen we merken om nog onbenutte kansen te identificeren en klantrelaties op te bouwen die het volgende tijdperk van groei zullen bepalen.”
Ter herinnering: The Reference werd opgericht in 1993, werd in 2007 geïntegreerd in de Emakina-groep en vervolgens in EPAM bij de overname van Emakina in 2021.

Archief / AGENCIES