Fr

AGENCIES

Arpeggio start de conversatie voor zijn 25ste verjaardag

Vrijdag 2 April 2021

Arpeggio start de conversatie voor zijn 25ste verjaardag

Arpeggio, dat gelanceerd werd op 2 april 1996, viert vandaag "de eerste dag van zijn volgende 25 jaren". Dat is de aanzet voor de drie aandeelhouders om de nieuwe visuele identiteit van dit onafhankelijke en 100% Belgische bureau te onthullen en om zijn ambities te benadrukken. 

Bij het lezen van deze inleiding zullen aandachtige lezers van de laatste editie van ons jaarboek Showtime' ongetwijfeld begrepen hebben dat het Arpeggio was die achter de mysterieuze dubbele pagina in magenta zat die enkel geïllustreerd was door een lege tekstballon met op de rechterpagina de url www.2421.be en de zin 'The first day of our next 25 years'.

De meer ervaren lezers herinneren zich vast ook dat Arpeggio is gecreëerd door Philippe Enderlé, een reclamemaker die gepokt en gemazeld is bij de grote bureaus (hij leidde onder meer het ter ziele gegane DMB&B). Enderlé wilde investeren in een nieuw bureaumodel met rond zich een schare aan ervaren freelancers. Een beetje zoals een arpeggio, deze opeenvolging van noten die een akkoord vormen. Dit model dat onder meer BMW, historische klant van Arpeggio, zou verleiden, wordt in de markt gezet tot 2012. Dat jaar verkoopt Enderlé zijn geesteskind aan Maxime Paquet (ex-G&Co en Atypik). Die laatste beslist zeer snel om de competenties in-house te integreren om aldus de groei van het bureau te verzekeren. 

Vandaag telt Arpeggio een twintigtal medewerkers. Ze werken nog steeds voor BMW, maar ook voor  MINI, Entremont, Match, Belfius, Decathlon en sinds kort eveneens voor Vanden Borre Kitchen, om maar een paar 'nationale merken' te noemen in het portfolio dat voorts stevig gevuld is met lokale kmo's. Arpeggio telt vandaag drie partners: begin dit jaar besliste Maxime Paquet om het aandeelhouderschap open te stellen. Account manager Ben Deglinne - de allereerste werknemer van Arpeggio - en Martin Deliège, die het bureau in 2019 vervoegde als business development manager, werden partner. We hadden een gesprek met hen.

Zoals jullie het mooi verwoord hebben op de minisite 2421.be vormt deze verjaardag de aanleiding om jullie positionering voor de toekomst bekend te maken, met daarbij de ambitie om meer nationale merken te verleiden. Wil dat zeggen dat jullie het dna van het bureau dat te maken heeft met de begeleiding van lokale retailers zullen afzweren?
 
Maxime Paquet: We zijn op een keerpunt beland in de ontwikkeling van het bureau. We krijgen steeds vaker vragen van nationale klanten en we hebben zojuist Vanden Borre Kitchen binnengehaald voor het beheer van hun sociale media. We willen het dna van ons bureau, dat inderdaad verband houdt met het ondersteunen van kmo's en waarbij die expertise gekenmerkt wordt door een sterke aanwezigheid op het terrein, echter helemaal niet opgeven. 

Dat is wat Arpeggio tot een succesverhaal heeft gemaakt en dat is onze kracht. Op basis daarvan willen we ons ontwikkelen door zogenaamde paraplumerken te begeleiden - nationale merken die lokale verkooppunten hebben of franchisehouders. 

Retail in de brede zin van het woord is een sterke ontwikkelingspool en de digitale expertise die we hebben verworven door franchise- en concessiehouders te begeleiden is beslist een troef, rekening houdend met de groei van e-commerce. Net zoals wat we voor BMW doen, willen we voor deze merken de partners zijn voor de implementatie van hun nationale strategieën op lokaal niveau. Dat is waar onze toegevoegde waarde ligt. 

Martin Deliège: We zijn een 360°-bureau dat zich bezighoudt met de operationele strategie. We nemen de tijd om ons onder te dompelen in de leefwereld van onze klanten, om hun uitdagingen en doelstellingen onder de loep te nemen om vervolgens hun strategie op operationeel vlak te ontwikkelen. We beschikken over een sterke aanwezigheid op het terrein, zelfs in tijden van telewerk. 

Ben Deglinne: Dat is inderdaad wat Arpeggio zo sterk maakt. Verder is er ook ons reactievermogen, het feit dat we agile zijn, alsook onze beschikbaarheid en betrokkenheid. Dat vormt de basis van hoe we aan de toekomst willen bouwen en het is een van onze uitdagingen: die reactiviteit en betrokkenheid met onze klanten behouden en tegelijkertijd inzetten op de groei van ons bureau. 

Maxime Paquet: Het feit dat we nu met drie partners het bureau leiden, heeft ons ook in staat gesteld om de strategische expertise van het bureau te versterken, zowel algemeen als op het terrein. 

Wat is het aandeel van BWM ten opzichte van andere klanten? 

Martin Deliège: BWM is een belangrijke klant voor het bureau. Die samenwerking omvat in de praktijk projecten voor BMW, Mini en BMW Motorrad, zowel in België als internationaal. Een groot deel van onze evolutie danken we aan deze klant voor wie we verantwoordelijk zijn voor alle retail en de lokale activiteiten - print, digital, SoMe, activaties, enz. - die overigens alsmaar toenemen. 

Ben Deglinne: We werken al 25 jaar voor BMW in België. In Frankrijk zijn we ook al acht jaar actief voor de adverteerder. We zijn begonnen met MINI te begeleiden bij zijn digitale rebranding en zijn implementatie bij alle concessiehouders. Dit werk, dat we in een recordtijd hebben uitgevoerd, heeft de interesse gewekt van Motorrad France, dat vervolgens ook een beroep heeft gedaan op ons voor heel het netwerk.

Meer recent hebben we ook een pre-reservatieplatform voor de premium modellen van BMW AG ontwikkeld dat gebruikt wordt in een vijftiental landen in Europa, Azië en Amerika. Dat is een project waarop we uitermate trots zijn. 

Jullie hebben jullie rebranding geteased via de minisite 2421.be. Die werd op 2/4/21 onthuld. Kunnen jullie deze nieuwe visuele identiteit voor ons ontcijferen?

Maxime Paquet: We hebben onze klanten via een brief en een e-mail uitgenodigd om zich in te schrijven op 2421.be. We hebben dit ook naar onze teams gestuurd. Niemand was namelijk op de hoogte van dit project, met uitzondering van de grafisch vormgever, de AD en de developer die hebben gewerkt op deze rebranding. 

Hebben jullie gevraagd om een non disclosure agreement te ondertekenen?

Bijna! (hilariteit)

Martin Deliège: Wat betreft onze visuele identiteit, we spelen met de vier CMYK kleuren en in het bijzonder met magenta vanwege zijn energieke en dynamische karakter. De 'A' van Arpeggio staat centraal in de visuele identiteit. Die letter hebben we gestileerd in een tekstballon. Die symboliseert en benadrukt de wisselwerking die we met onze klanten hebben; we voorzien allerlei verschillende versies van deze tekstballon om aldus de conversatie te starten of langer te laten duren. De tekstballon zal ook dienen als pictogram.

Ben Deglinne: 2/4/21 is dus de eerste dag van onze 25 volgende jaren als bureau... En voor nu: 'Let's ad together'.

Archief / AGENCIES