Fr


Close

CREATIONS

Jason Romeyko (Serviceplan): "Consumenten moeten ook hun stuk van de creatieve taart krijgen"

Woensdag 3 Augustus 2022

Jason Romeyko (Serviceplan):

Dankzij een Grand Prix, een Titanium, vier Gold, drie Silver en evenveel Bronze op zijn naam, sloot de Serviceplan-groep de Cannes Lions 2022 af met de titel van Independent Network of the Year.
 
Voeg daarbij de titel van ‘Craft Agency of the Year’ en de tweede plaats in de rangschikking van ‘Independent Agency’ die te beurt viel aan Serviceplan Duitsland: het was duidelijk een gouden jaar voor de groep.
 
Na afloop van het festival was worldwide executive creative director Jason Romeyko niet alleen zo vriendelijk om onze vragen te beantwoorden, maar ook om zijn plannen voor de toekomst te onthullen.
 
Hoe verklaar je dit creatieve succes?
 
Dit is het resultaat van een intensieve inspanning die we vijf jaar geleden begonnen zijn en van een kleine revolutie in de werkwijze van een klassiek reclamebureau dat nog met traditionele teams werkt.
 
Wij noemen het ÜberCreativity, het concept van de virtuele creatieve afdeling die ik leid, en een bijzondere vorm van innovatie, die voortvloeit uit de bundeling van verschillende specialisten, culturen, talenten, media en technologieën, altijd in nauwe samenwerking met de adverteerder. En dit gebeurt vanaf het allereerste begin van het project en dus niet als het al bezig is, zoals vaak nog steeds het geval is bij vele bureaus.
 
Wij hebben gemerkt dat het veel verrijkender is om te praten met verschillende deskundigen, met wie je niet noodzakelijk elke dag werkt, zodra het probleem aan de orde wordt gesteld. Dan ontstaat een explosie van ideeën die leiden tot nieuwe en vaak buitengewone, unieke creatieve oplossingen.
 
Ik denk met name aan ‘Freedom Grams’ voor Aroya, dat een Bronze won in Design of ‘Dot Pad’ voor Dot Inc dat een Titanium won.
 
Op welke van de vele Lions die jullie dit jaar in de wacht sleepten ben je extra trots?
 
Naast de twee bovengenoemde, denk ik aan ‘The Wish’ voor Penny dat de hoofdprijs pakte in Film Craft, evenals drie Golds en een Silver in Film. 
 
Ik ben bijzonder trots op deze prijs omdat Penny, net als Aldi in België, een adverteerder is die omzet moet draaien en met zijn communicatie dus voortdurend agressief moet zijn. Maar dankzij het gaandeweg opgebouwde vertrouwen slagen wij erin Penny dingen buiten de platgetreden paden voor te stellen en die de gewone gang van zaken bij hen overstijgen, zoals ‘The Wish’, dat naast zijn onbetwistbare filmische kwaliteiten, al zijn waarde en schoonheid dankt aan zijn insight: laten we een generatie die sinds twee jaar van haar jeugd is beroofd, opnieuw leren leven en dromen...
 
Sterker nog, Penny voegde zelf de daad bij het woord door zijn werknemers en hun kinderen een uitstap aan te bieden in 5.000 Airbnb's in heel Duitsland.
 
Voor mij is ‘The Whish’ een perfect voorbeeld van ÜberCreativity, aangezien de campagne het resultaat is van een perfecte samenwerking tussen een adverteerder en zijn bureau, en niet te vergeten het productiehuis, de regisseur en zelfs Bon Jovi! Als ik de held van de film aan het eind a capella ‘It's my life’ hoor inzetten, schieten de tranen me elk keer in de ogen.
 
Een andere Gold waar ik bijzonder trots op ben, is die voor ‘The Art of Stealing’ voor Netflix. De campagne komt uit Polen, een groot land met 45 miljoen inwoners, waar creativiteit niet genoeg wordt erkend en gevierd. Ik hoop van harte dat we ook deze perceptie kunnen veranderen.
 
Wat voor ambities koester je op korte en middellange termijn?
 
Het belangrijkste is de wereld te bewijzen dat onze prestaties op de Cannes Lions dit jaar geen toeval zijn, maar het resultaat van hard werken en een beproefde methode. De eerste doelstelling is dan ook om het volgend jaar minstens even goed te doen.
 
En het ziet er goed uit, want Serviceplan is net verkozen tot Agency of the Year, Independent Agency of the Year en Regional Agency of the Year for Europe op de NY Festivals Advertising Awards.
 
Voor het overige hoop ik dat ons succes van dit jaar een inspiratiebron zal zijn voor al onze andere klanten over de hele wereld, te beginnen met België, dat met Aldi ook internationaal zou kunnen uitblinken.
 
Doelstelling is om al onze klanten, zonder uitzondering, ervan te overtuigen ons te vergezellen op deze fantastische trip richting creaties die niet alleen door internationale jury's worden opgemerkt, maar ook, en vooral, door de klanten van de merken die zij promoten.
 
Voor mij gaat het niet alleen om de prijzen, het gaat om de creaties die onze klanten dienen, hen helpen om meer business te doen en zichtbaarder te zijn. Het gaat niet alleen om ROI, ook om return on involvement. Dat vind ik geweldig. Zoals ik altijd zeg, ons vak heeft meer om het lijf dan de kers op de taart voor de klant; de consumenten moeten ook hun stuk van die taart krijgen.

Archief / CREATIONS