Fr
Close

CREATIONS

Milky Way: de tien beste Belgische campagnes van het eerste semester

Dinsdag 3 Augustus 2021

Milky Way: de tien beste Belgische campagnes van het eerste semester

Elke maand geven de redactie van Media Marketing en haar gast van een tot vier sterren aan de Milky Way, een selectie uit de campagnes die voorgesteld worden in de rubriek Campaigns op mm.be. Aan het einde van het jaar wordt op basis van deze melkweg een klassement opgesteld van 's lands beste CD's, creatieven, regisseurs, fotografen productiehuizen en geluidsstudio's. Ook de beste Belgische campagnes worden opgelijst.

Voor de laatste editie van onze vier After Sun-newsletters zetten we de tien beste van het eerste half jaar op een rij.
Happiness/PEVR/Vias: 'Non-Bob'
Deze 'Bob' campagne, die eind december werd gelanceerd en de hele maand januari doorliep, was alweer gebaseerd op de beroemde sleutelhangers die de politie al 25 jaar uitdeelt bij alcoholcontroles. Normaal zijn het de chauffeurs die negatief testen die er eentje krijgen, maar dit jaar werden ze overhandigd aan mensen die positief bliezen. Bovendien hing er niet de gebruikelijke voornaam 'Bob' aan, maar van kinderen die het slachtoffer werden van automobilisten onder invloed. De "non-Bob' sleutelhangers werden vergezeld van het tragische verhaal achter elke naam, verteld door de ouders of grootouders.

De actie werd ondersteund door twee pakkende video's, met getuigenissen van de ouders van Axelle en Corwin. Tot slot toont een video die gemaakt werd tijdens de eindejaarscontroles de impact van de 'non-Bob' sleutelhangers op de automobilisten die ze aangeboden kregen.
FamousGrey/Volvo: 'Blind Spot Billboard'
In 2020 nam het aantal fietsers in de stad toe met 64%; tegelijk steeg het aantal ongevallen in een stedelijke omgeving waarbij tweewielers betrokken waren met 16%. Helaas is er een duidelijke link tussen beide. Er bestaan nochtans oplossingen.

In het kader van de Saloncampagne van Volvo bedacht FamousGrey een unieke en indrukwekkende actie: digitale affichage uitgerust met de BLIS-technologie. Deze dode hoeken opsporende DOOH werd gedurende twee weken aan de Louizalaan in Brussel geïnstalleerd en waarschuwde automobilisten van de aanwezigheid van elke fietser, dankzij een 3D-animatie. De installatie gaf niet alleen een waarschuwende boodschap, maar telde ook in real time de afstand tussen het voertuig en de fietser af in 3D. De digitale affichage was bovendien geprogrammeerd met een dag- en nachtversie, zodat het alarm de klok rond efficiënt kon werken.
 
De sensor werd door Fisheye bovenaan een digitale affichage van Clear Channel geïnstalleerd. De actie werd uiteraard gefilmd en verwerkt in een aftermovie. Die werd online en via de sociale media (onder andere van Volvo) verspreid.
BBDO/Lidl: ‘Zeven venkels en frambozen’
Lidl en BBDO bedachten een origineel Valentijnscadeau: een kleurig boeketje verse en gezonde groenten in plaats van de traditionele bloemen.  

Sterker nog, om de actie de weerklank te geven die ze verdiende, overtuigden Lidl en BBDO de Vlaamse zanger Willy Sommers om 'Zeven venkels en frambozen' in te zingen, evenals 'Sept fenouils et des framboises' in zijn Franse versie, een remake van het iconische nummer waarvan sinds de release in 1971 meer dan 100.000 exemplaren verkocht werden (en dat onlangs de kaap van een miljoen keer streams rondde op Spotify).  

Het boeket verse groenten kon trouwens ook gewonnen worden, zodat de winnaars op 13 februari een boeket bij hun geliefde konden laten bezorgen. Als kers op de taart bezorgde Willy Sommers persoonlijk een boeket aan vijf uitverkorenen.
Mutant/Flair: 'Happy Ending'
Sinds twee jaar wordt elke editie van het magazine Flair (NL) afgesloten met een erotische novelle. De vrouwvriendelijke, inclusieve en diverse serie vond een tweede adem dankzij 'Happy Ending', een reeks erotische podcastverhalen, vindingrijk bedacht door Mutant en vakkundig geproducet door Raygun.  

De lancering van 'Happy Ending', waarvan de eerste wekelijkse aflevering uitgezonden werd ter gelegenheid van Valentijn, werd ondersteund door een print- en videocampagne, in een magistrale regie van de Franse illustrator Regards Coupables. Net zoals Raygun deed met de podcasts slaagde hij erin expliciete visuals te creëren die zowel opwindend als suggestief zijn om aldus zoveel mogelijk mensen te euh prikkelen.  

Er kan elke week een nieuwe aflevering beluisterd worden op Flair.be en Spotify.
Lucy/Ketnet: 'Memoji-Girl'
'Memoji-Girl', dat Lucy maakte voor Ketnet, concentreert zich op online pesten. Want spijtig genoeg stopt het pesten niet aan de schoolpoort. Integendeel. Door de coronapandemie en de strenge lockdown zijn we verplicht geweest om een groot deel van ons leven online door te brengen, waardoor de schermtijd enorm toegenomen is, ook bij de kinderen.  

Als ouder is het niet altijd gemakkelijk om een zicht te hebben op wat kinderen online doen of te zien welke berichten of comments ze krijgen. Daarom is het belangrijk om extra waakzaam te blijven en tijd te maken om over pesten te praten. Want erover praten helpt.  

Om dat idee te vertalen zocht Lucy naar een manier om de onzichtbare digitale wereld van de kinderen zichtbaar te maken voor de ouders. Dat deden ze aan de hand van een heel herkenbaar element uit de digitale visuele taal - de Memoji - gebruikt. Dat is enerzijds de vertaling van onze gevoelens in de online wereld. En anderzijds wordt het ook als masker van onze gevoelens gebruikt. Dat spanningsveld wordt bespeeld in de campagne.  

Het resultaat was een pakkende tv-spot waar de lijnen tussen de virtuele wereld en de 'echte' wereld vervaagden. Ook in radio hanteerde het bureau hetzelfde principe, waar Lucy dat onzichtbare hoorbaar maakte. Waar voor film de Memoji als visuele metafoor ingezet werd, waren dat in radio de typische notificatiegeluiden.
BBDO/Decathlon: 'The Breakaway'
In samenwerking met BBDO lanceerde Decathlon 'The Breakaway', het eerste Belgische e-cycling-team bestaande uit zes gevangenen uit de gevangenis van Oudenaarde. Doelstelling: aantonen dat sport de ideale manier is om gevangenen te helpen bij hun terugkeer naar de samenleving, zelfs virtueel.  

Elke deelnemer kreeg de nodige uitrusting om te trainen. De koersfiets werd verbonden met het Zwift-platform, waardoor het team kon deelnemen aan trainingen en wedstrijden met wielrenners uit de hele wereld, met het oog op de ultieme uitdaging: een virtuele race tegen een team van rechters, magistraten, gevangenisbewakers en gerechtsambtenaren. Deze race vindt eind dit jaar plaats en wordt live gestreamd op Facebook.  

'The Breakaway' kwam tot stand in samenwerking met De Rode Antraciet, een vzw die sport en cultuur in het gevangeniswezen promoot, Cellmade, de gevangenis Oudenaarde en de FOD Justitie.
mortierbrigade/Mobiliteit Brussel: 'Je voeten'
De voorbije jaren zijn voeten aan de kant geschoven ten voordele van andere mobiliteitsoplossingen. Nochtans blijft stappen voor korte afstanden het meest efficiënt. Belangrijk om weten is dat 60% van de verplaatsingen in Brussel korter is dan vijf km. Die boodschap wil Brussel Mobiliteit overbrengen door voetgangers centraal te plaatsen in zijn mobiliteitsstrategie.   Daartoe maakte mortierbrigade een video die alle stijlcodes van een productlancering van een Californische start-up kopieert. In de film worden 'Je Voeten©' voorgesteld, een innoverende mobiliteitsoplossing voor korte afstanden in de stad.

Zoals onderstreept wordt in de lanceringsvideo heeft deze technologie uit het verleden ook voor de toekomst heel wat troeven in petto: 'Je Voeten©' zijn gratis, lokaal geproduceerd, 100% natuurlijk, 24u/24 beschikbaar en overal oplaadbaar.

De campagne werd uitgewerkt in affichage, met vier posters die de verschillende voordelen van dit innoverende product aantonen. Aan bankjes in de stad maken markeringen op de grond duidelijk dat je op een laadpunt voor 'Je Voeten©' zit.

Daarnaast koos mortierbrigade voor sociale media. Bovenop de lanceringsvideo die beschikbaar is in verschillende formaten, is er een schoendoos verzonden naar verschillende influencers met daarin een paar kousen om 'Je Voeten©' uit te proberen. De eerste producttesten zijn nu al zichtbaar op TikTok en Instagram.

BBDO/Lidl: 'Lekker eten brengt echt iedereen samen'
BBDO maakte een campagne voor de verse producten van LIDL waarmee lekkere maaltijden kunnen worden bereid die ons verenigen.  

Deze belofte wordt speels geïllustreerd met de hulp van de klassieke sprookjeshelden die voor de gelegenheid aan tafel gaan met hun vijand. Zo delen de drie kleine biggetjes hun koude pastasalade met de grote boze wolf of nodigt Sneeuwwitje de boze heks uit voor een portie tomaat-garnaal. Het radioluik verdient een speciale vermelding: een plezier voor de oren en dat van de eerste tot de laatste seconde.

Merk ook op dat Sneeuwwitje en de heks zo goed met elkaar overweg kunnen, dat ze hun eigen Instagram-account aanmaakten, waarop we hun avonturen gedurende de campagne konden volgen.
mortierbrigade/Mobiliteit Brussel: 'Geef pronostieken geen kans'
mortierbrigade maakte 'Geef de pronostieken geen kans' voor Brussel Mobiliteit en dat leverde heel wat sterren op. Het betreft een campagne gericht naar 18-30-jarigen die met veel humor een draait geeft aan de codes in sportweddenschappen om aldus iedereen eraan te herinneren dat rijden onder invloed dodelijk is, ongeacht het vervoersmiddel.

Op het scherm legt de Belgische acteur Guy Staumont ('Dikkenek') uit hoe hij rijk is geworden door op verkeersongevallen te gokken, in het bijzonder die waarin jongeren onder invloed van alcohol en/of drugs achter het stuur zitten. 'Geef de pronostieken geen kans' was te zien op sociale media, op televisie in het kader van de EK-wedstrijden, op affiches in de Brusselse uitgaansbuurten en in bannering op verschillende goksites.
20Something/VIAS: 'Mijn Bob is top'
In de aanloop naar het EK voetbal ontwikkelde 20Something een nieuwe Bob-campagne. Doelstelling is om duidelijk te maken dat de combinatie van alcohol en rijden levensgevaarlijk is. En nog meer na een match van de Rode Duivels, aangezien tijdens de laatste Wereldbeker in 2018 het aantal verkeersongevallen in ons land in de uren na een wedstrijd van onze nationale ploeg verdubbelde.

'Mijn Bob is top' bestaat uit een film van 40" waarin we verkeersongevallen te zien krijgen die becommentarieerd worden alsof het om een voetbalmatch gaat. De commentaren van dienst zijn Frank Raes en Filip Joos. De film wordt in verschillende formaten uitgezonden op televisie, online en op de sociale media. Een radio- en affichageluik komt ter versterking.

Archief / CREATIONS