Fr

BLUE

TotalEnergies veroordeeld voor greenwashing

Zaterdag 25 Oktober 2025

TotalEnergies veroordeeld voor greenwashing

Het Franse gerecht heeft TotalEnergies veroordeeld voor “misleidende handelspraktijken met betrekking tot zijn reclame over de belofte van koolstofneutraliteit tegen 2050”. De rechtbank van eerste aanleg in Parijs oordeelde dat TotalEnergies milieuclaims had geuit die “het koopgedrag van de consument zouden kunnen beïnvloeden” en “misleidend waren”, door te doen geloven dat het bedrijf tegen 2050 koolstofneutraal zou kunnen zijn terwijl het de productie van olie en gas net opvoerde.
 
Volgens de NGO ClientEarth, die de rechtspraak inzake fossiele industrieën opvolgt, is dit de eerste veroordeling in de sector voor de manier waarop een bedrijf zijn klimaatverplichtingen presenteert. De NGO’s die de klacht indienden, spreken van “een belangrijk juridisch precedent op het vlak van greenwashing door grote oliebedrijven”. Zij verwachten dat deze uitspraak een centrale rol zal spelen in toekomstige rechtstreek rond het thema.
 
Onze collega’s van CB News herinneren eraan dat de zaak betrekking had op een campagne die vanaf mei 2021 verspreid werd via tv, de pers en op sociale media, vlak na de rebranding van Total naar TotalEnergies om de ambitie te benadrukken “het energiebedrijf van alle energieën” te zijn. Destijds communiceerde het bedrijf het doel van “koolstofneutraliteit tegen 2050, samen met de samenleving” en prees het gas aan als “de minst CO₂-intensieve fossiele energie”, ondanks een betwist klimaatrapport. In totaal werden een veertigtal boodschappen aangewezen, waarvan een deel nog online beschikbaar is.
 
De betrokken verenigingen hebben de verwijdering afgedwongen van de claims over koolstofneutraliteit en de energietransitie. TotalEnergies van zijn kant verdedigde zijn goede trouw en de realiteit van zijn investeringen in koolstofbeperking, bijvoorbeeld in zonne-energie. Het veroordeelde bedrijf stelt dat de hele zaak een “instrumentalisering van het consumentenrecht” is om zijn strategie te bekritiseren. Het relativeert bovendien het oordeel, dat alleen betrekking heeft op B2C-communicatie, en zegt dat het daardoor nog steeds over koolstofneutraliteit kan spreken in zijn corporate communicatie.

Archief / BLUE