Fr

BLUE

Influence als hefboom voor transitie, door Sabrina Bulteau (Sench)

Dinsdag 29 April 2025

Influence als hefboom voor transitie, door Sabrina Bulteau (Sench)

En wat als de echte invloed niet ligt in viraal potentieel, maar in het vermogen om collectieve verbeelding te transformeren?
Terwijl bedrijven, instellingen en burgers zich oriënteren in een snel veranderende wereld, tekent zich één zekerheid af: de verhalen die we delen geven vorm aan de samenleving die we opbouwen. En vandaag hebben we meer dan ooit nood aan verhalen die inspireren tot een verlangen naar een toekomst die leefbaar en rechtvaardig is, een horizon waar je blij van wordt.

Een andere definitie van invloed

Jarenlang werd influencer marketing gedomineerd door het streven naar kortetermijnprestaties. Onder … invloed van influencers die vaak worden gereduceerd tot sandwichmannen of -vrouwen, heeft de term aan betekenis ingeboet. Daarnaast laat stilaan een andere stem van zich horen … die van de bedenkers van content en andere verhalen.

Deze mensen die vaak actief zijn op dezelfde platforms (Instagram, TikTok, X, YouTube, enz.), zijn niet alleen uit op clicks, likes of shares, maar ze vertellen verhalen en stellen vragen. Ze stemmen ons voorstellingsvermogen tot nadenken.

Hun stemmen moeten we versterken in tijden van verandering.

De fundamentele rol van verhalen

Een verhaal is niet zomaar een verhaal, het is een filter waardoor we de wereld waarnemen.

Het bepaalt wat 'normaal', 'wenselijk', 'verlangenswaardig' is. Wat bepaalde praktijken aanvaardbaar maakt en andere achterhaald. Wat een SUV of een bakfiets wenselijk maakt. Een businessmodel of een levensvisie.

Sociale normen worden - net als gedrag - grotendeels beïnvloed door deze verhalen. En de makers die ze creëren, spelen een centrale rol in de evolutie van normen voor succes, schoonheid, consumptie en macht.

Het volstaat niet om een product of de verpakking te veranderen; de verandering moet worden gezien als wenselijk in de ogen van klanten, werknemers en partners. Dit is waar werken met contentmakers zijn volle betekenis krijgt.

Bij Sench zijn we ervan overtuigd dat invloed - in de edele zin van het woord - een krachtige hefboom voor transitie kan worden. Daarom organiseren we op 14 mei een Conscious Talk over de rol van influencers in de milieutransitie, met Adrien Devyver, Gwenaëlle Dekegeleer, Gilles de Bergeyck en Damien de Koninck. Informatie en inschrijving hier.

Archief / BLUE