Fr

AGENCIES

Janpieter Mels (WeWantMore): "Branding en design krijgen hoe langer hoe meer een plek in het hoofd van onze marketeers"

Zondag 10 December 2023

Janpieter Mels (WeWantMore):

Toen vorige maand in Londen de Pentawards uitgereikt werden, pakte branding & designbureau WeWantMore er drie mee naar huis dankzij zijn werk voor het Belgische whiskymerk Belgian Owl. Daarmee waren ze niet aan hun proefstuk. De Antwerpse studio valt niet alleen geregeld maar ook veelvuldig in de prijzen op de meest prestigieuze internationale competities. Zo ook op onze eigen Agency of the Year, waar het vorig jaar de titel van Specialist Agency 2022 kreeg. Business director Janpieter Mels vertelt.

Mogen we je om te beginnen feliciteren met de straffe prestatie van jullie werk voor Belgian Owl? Waaraan is dat succes te danken, denk je?

Dank je! We winnen een Silver in Beverages, een categorie waarin craft centraal staat, maar vooral ook 2x Gold in Brand Identity en Connected Packaging. De kracht van de case zit voor mij in  de combinatie van een unieke positionering en sterke storytelling, op een heel hoog niveau doorvertaald naar design.

Maar alles vertrekt natuurlijk bij de heel ambitieuze visie om succesvolle Belgische whisky te maken. De oprichters beschikten over een perfecte terroir bij Luik en de beste Schotse ketels, wat whisky van topkwaliteit opleverde, maar de fles zag er niet uit en het merk stond nergens.
Toen ze bij ons kwamen aankloppen, hebben we veel aandacht aan het merkverhaal besteedt om dat vervolgens tot leven te brengen in design, de craft en het detail van de fles. Zo is het label geïnspireerd op de principes van de alchimie, op het trotseren van de elementen, gelinkt aan de maniakale toewijding die nodig is om zo’n project op te starten.

Dankzij de rebranding is Belgian Owl ook internationaal doorgebroken.
Op de vorige editie van de AOTY wonnen jullie in de categorie Specialist Agency. Waarom deden jullie mee?

In de eerste plaats om de studio meer in de kijker te zetten. We zijn als designstudio niet altijd bekend of top of mind bij marketeers en daar wilden we toch wel verandering in brengen. Verder speelde ook het pure geloof dat we kans maakten om te winnen: we vonden dat we een sterk verhaal hadden.

Was het lastig om een dossier te maken?

Er kruipt wel wat tijd en moeite in en het heeft ons nog meer doen nadenken over onze propositie. Zo’n dossier indienen is een goede oefening in introspectie en het heeft ons gepusht om onze positie scherper te stellen. Het was ook fijn om te zien als management wat we allemaal doen en wat voor weg we de laatste jaren hebben afgelegd.

Heeft de overwinning iets veranderd?

Dat is niet zo meteen duidelijk vast te stellen, maar de titel was in elk geval een heel mooie manier om exposure te krijgen. Veel belangrijker was de erkenning die de titel vertegenwoordigde binnen het bureau en bij onze eigen mensen.

Hebben jullie nuttig advies voor potentiële deelnemers?

Blijf vooral dicht bij wie je bent. Breng de kern van wat je doet en toon waarom dat belangrijk is of het verschil maakt. Doe dat zo puur mogelijk.

Tot slot. Hoe kijken jullie zelf naar jullie branche de komende maanden?

We hebben hier niet echt een geschiedenis van sterke studio’s, maar ik heb de indruk dat daar verandering in komt en dat er een bewustzijn ontstaat in de markt. Branding en design krijgen hoe langer hoe meer een plek in het hoofd van onze marketeers.

Tegelijk zie je dat veel spelers pretenderen dat ze brand designdiensten kunnen aanbieden. Maar het is een specialiteit, een vak dat fundamenteel verschilt van reclame.

Ter herinnering, de uiterste indschrijvingsdatum voor de AOTY-dossiers is 5 februari 2024. Info & inschrijvingen hier.

Dit jaar versterken WeTransfer Advertising en JCDecaux de AOTY-partners Teamleader, Azerion, Nielsen en NRJ. We danken hen alvast voor hun steun.

Archief / AGENCIES