Fr

AGENCIES

De opiatencrisis kost Publicis 350 miljoen dollar

Vrijdag 2 Februari 2024

De opiatencrisis kost Publicis 350 miljoen dollar

In de Verenigde Staten heeft Publicis Health een akkoord gesloten met het Department of Justice voor het betalen van 350 miljoen dollar om aldus een geschil op te lossen dat verband houdt met het opiatenschandaal. 

De zaak gaat terug tot 2021 wanneer de staat Massachusetts een civiele procedure aanspant tegen Publicis Health. De entiteit werd ervan beschuldigd bijgedragen te hebben aan de opiatencrisis door de marketingteams van Purdue Pharma te ondersteunen bij het overtuigen van het medische korps om OxyContin voor te schrijven. 

“Tien jaar lang hielp Publicis fabrikanten als Purdue Pharma artsen ervan te overtuigen om massaal opiaten voor te schrijven. Dat wakkerde ontegensprekelijk deze crisis aan en zorgde ervoor dat er massaal veel mensen in heel het land stierven door het gebruik ervan”, aldus de openbare aanklager van de staat New York, Letitia James. Ze voegde eraan toe dat Publicis het eerste reclamebureau is dat een dergelijke deal heeft gesloten in deze Amerikaanse opiatencrisis. 

Publicis Health verdedigde zich door eraan te herinneren dat de betreffende activiteiten werden uitgevoerd door het bureau Rosetta, dat in 2011 door de groep werd gekocht en vier jaar later werd opgedoekt. Het beweert ook dat alle prestaties van dit bureau gebruikmaakten van tools en terminologieën die waren goedgekeurd door de FDA (Food and Drug Administration).
 

Archief / AGENCIES