Fr

AGENCIES

Christophe Crasselts (Ogilvy Social.Lab): "De titel van Agency of the Year heeft onze ondernemersmentaliteit alleen maar versterkt"

Maandag 11 Januari 2021

Christophe Crasselts (Ogilvy Social.Lab):

Ogilvy Social.Lab behaalde vorig jaar de eerste titel van Most Entrepreneurial Agency op de eerste editie van het Agency of the Year dat georganiseerd wordt door MM en Pitchpoint. Een jaar later blikt chief growth officer Christophe Crasselts terug op deze bekroning en de impact die ze had op het bureau. Intern maar ook ten opzichte van de markt. Hij maakt ook de balans op van 2020, een op zijn zachtst gezegd bewogen jaar.

Van de zes prijzen die op het AOTY 2020 werden toegekend, kreeg Ogilvy Social.Lab die van Most Entrepreneurial Agency. Wat voor impact had dat op het bureau?

In de eerste plaats betekende het de erkenning van onze collega’s en de sector in het algemeen. De titel getuigt van de ongelooflijke opmars van ons bureau, niet alleen in 2019, maar de afgelopen tien jaar.

We waren ook aangenaam verrast door de vele gelukwensen die we van onze klanten kregen.

Tot slot heeft deze titel onze ondernemersmentaliteit alleen maar versterkt en ons meer dan ooit gestimuleerd om onze business nog verder te ontwikkelen dan we vandaag al erg goed doen.

Zijn jullie van plan dit jaar je titel te verdedigen? Of een dossier in te dienen in een andere categorie? (*)

Zonder al te veel te verklappen, kan ik zeggen dat we vorig jaar tweede geëindigd zijn in een van de categorieën en dat we vast van plan zijn dit jaar de eerste plaats weg te kapen (lacht)

Wat betekent ondernemerschap in coronatijden?

Jezelf heruitvinden, nooit opgeven, je wendbaarheid ontwikkelen en leren jezelf in vraag te stellen, nieuwe terreinen blijven verkennen, luisteren, twijfelen, testen en vooral in beweging blijven, ook in lockdown.

Wat voor balans maak je op van het afgelopen jaar?

In 2020 ontdekte ik ons ongelooflijke vermogen tot veerkracht, ondanks de context waarin we de afgelopen maanden hebben geleefd. De banden tussen de leden van het bureau werden sterker en ik voelde een grote welwillendheid en solidariteit tussen de mensen.

Het tweede positieve punt is de bevestiging van de belangrijke rol die een bureau speelt met zijn strategisch advies aan de merken waarmee het samenwerkt. Veel van onze klanten hebben ons gevraagd naar de impact van de crisis op hun merk, hun bedrijfsprestaties of zelfs de kansen die zich voordoen voor de toekomst. Dit zette ons aan het denken: snel, goed en zonder achterom te kijken. Een van de gevolgen is dat we dit jaar maar liefst zeven Red Papers hebben geproduceerd over verschillende onderwerpen zoals Gen Z, de impact van Covid op Paid Media of de link tussen duurzame ontwikkeling en social media.

Ten slotte besefte ik als negatief punt al snel dat we directe interacties met het team misten. We hebben onszelf veel vragen gesteld over hoe we de juniors het beste konden blijven "begeleiden" om ervoor te zorgen dat ze de vaardigheden ontwikkelen die we nodig hebben op korte en lange termijn. We vroegen ons ook af hoe we onze band konden behouden en onze bureaucultuur virtueel in stand konden houden. Dit was waarschijnlijk het moeilijkste aspect en datgene waarmee we heel creatief moesten zijn.

Welke trends moet de sector in 2021 in het oog houden?

Er zijn er veel, ik zal me beperken tot drie belangrijke.

Ten eerste: het moment van ingrijpende verandering waarop we ons bevinden. De coronapandemie houdt aan en beïnvloedt het consumentengedrag, in sommige gevallen mogelijk permanent. We staan op een keerpunt voor merken. Consumenten verwachten dat ze bijdragen aan het opbouwen van een betere wereld en het is onze taak om hen daarbij te helpen.

Ten tweede: de lockdown die de acceptatie van e-commerce heeft versneld. Zelfs traditionele B2B-merken bereiken de consument tegenwoordig rechtstreeks. 2021 wordt dus het jaar waarin e-commerce meer wordt dan alleen een verkoopkanaal. E-commerce oplossingen vormen de ruggengraat van de klantervaring met een merk.

Ten derde: generatie Z die bezig is met het omverwerpen van veel normen. Het is de eerste echt mobiele en sociale generatie. Dit is een generatie die niet bang is om grote problemen frontaal aan te pakken. We hebben er veel over te ontdekken: hoe verschilt ze van de vorige? Wat drijft hen? Dit is een generatie die weigert in één vakje te worden gestopt. Dus het belooft spannend te worden.

(*) Ter herinnering, de uiterste inschrijvingsdatum voor de dossiers van het Agency of the Year is 29 januari. Meer info hier.

Archief / AGENCIES