Fr

AGENCIES

Blijven lachen, aldus de PR, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 13 December 2020

Blijven lachen, aldus de PR, door Fred Bouchar (MM)

Het staat goed tegenwoordig om te zeggen dat PR-bureaus zichzelf hebben heruitgevonden, dat ze hun expertise hebben verbreed en dat hun rol nog nooit zo essentieel is geweest. Dat klopt inderdaad allemaal. Maar als we PR in zijn meest basale betekenis nemen, dus bureaus gespecialiseerd in persrelaties en het opstellen van persberichten, krijgen we de indruk dat deze 'expertise' steeds vaker wordt verwaarloosd, toevertrouwd aan juniors die van schrijven niet veel kaas gegeten hebben.
 
Content is koning. Inderdaad. Het aantal obscure, onnodig lange en holle communiqués dat zich ophoopt in onze mailboxen, breekt records de laatste tijd. Zonder rekening te houden met de beschikbare hersentijd van de journalisten tot wie ze (normaal) gericht zijn. Zonder rekening te houden met een afnemende concentratievermogen en, wat veel erger is, zonder rekening te houden met een wereld waarin storytelling nog nooit zo hard onder druk heeft gestaan.
 
We citeren een willekeurige kop van een persbericht dat we deze week binnenkregen: “Colgate laboratoriumtests tonen aan dat tandpasta en mondwater 99,9% van het virus dat COVID-19 veroorzaakt neutraliseert.” Niet meteen de meest leesbare zin. En het laatste werkwoord staat in het enkelvoud, terwijl dat in feite in het meervoud zou moeten zijn. De Franse versie doet er nog een schep bovenop: "Les tests en laboratoire de Colgate montrent que les dentifrices Colgate Total et Meridol et les bains de bouche Colgate Plax et Colgate Total neutralisent à 99,9 % le Virus à l'origine de la COVID-19." 200 tekens en vijf merkvermeldingen. Straf.
 
Misschien zouden sommige PR-copywriters er goed aan doen iets te leren van hun collega’s bij de reclamebureaus: dat zijn meesters in de beknoptheid. Of misschien zouden ze wat meer boeken kunnen lezen?
 
Wellicht ken je het hierna volgende verhaal wel. Het dateert van een halve eeuw geleden, lang voordat Twitter zijn 140 tekens oplegde. De legende wil dat Hemingway tijdens een etentje met vrienden wedde dat hij een intriest verhaal kon schrijven in zes woorden.
 
En dat deed hij: “For sale: Baby shoes, never worn.”

Archief / AGENCIES