Fr

AGENCIES

Pieter Janssens (CEO Intracto Group): "We gaan nooit het mooiste maar wel het slimste kindje van de klas zijn"

Zondag 29 November 2020

Pieter Janssens (CEO Intracto Group):

Het lijkt wel of de agenda van Pieter Janssens elke week een overname bevat. Gestaag bouwt de man samen met zijn team van ondernemers aan een full service groep die in staat is klanten end-to-end te bedienen in hun digitale transformatie. Negen campussen zijn er ondertussen en het is nog niet gedaan, als we de CEO van Intracto Group mogen geloven.

Sinds anderhalf jaar is Intracto Group niet meer uit onze pagina’s weg te slaan. De laatste overname was die van het grote Nederlandse bureau We Are You. Wat motiveerde deze noordelijke versterking?

Pieter Janssens:
De komst van We Are You en zijn 400 teamleden is strategisch belangrijk om verschillende redenen. Ze zijn gespecialiseerd in Microsoft-technologieën zoals Sitecore en Umbraco, een aspect waarin ons aanbod nog niet sterk genoeg stond. Als je weet dat een derde van de Belgische (en Nederlandse) bedrijven draait op Microsoft, wordt Intracto door zijn volledige aanbod opeens een heel interessante speler in de Benelux. Het is dan ook geen luxe dat we sinds de laatste overname 1300 teamleden tellen.

Je hebt in interviews en persberichten al een paar keer gezegd dat het je bedoeling is Intracto Group te transformeren tot een full service bureau. Hoe zal dat er concreet uitzien?

Het kopen van bedrijven is een tussenfase, het is wel degelijk de bedoeling de teams ook fysiek samen te brengen en te versmelten tot één organisatie, één team, één bedrijf.

Concreet zal die nieuwe structuur zich toeleggen op het in de breedte helpen van end-to-end klanten, zonder compromissen te sluiten op expertise. We zullen dus zowel generalistische als gespecialiseerde diensten kunnen aanbieden. Anderzijds willen we dat ons bedrijf synoniem staat voor talentontwikkeling en kennisdeling. We gaan nooit het mooiste, maar wel het slimste kindje van de klas zijn. Onze bedrijfscultuur is dus kennisgedreven en die kennis willen we delen. Met onze klanten, maar ook met niet-klanten.

Daarom zijn campussen zo belangrijk. Vandaag hebben we er negen in de Benelux (in Brussel, Antwerpen, Gent, Herentals, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven, nvdr). Nu komen we in de tweede fase van onze expansie: de transformatie van al deze teams tot een enkel bedrijf. We hebben nu voldoende talent in huis om daaraan te beginnen.

Dat is wellicht een werk van lange adem.
Gezien de omvang van de groep hebben we een transformatieteam dat deze nieuwe structuur bouwt. In totaal zal dat hele proces wellicht anderhalf jaar duren. Er komen niet alleen organisationele en organisatorische aspecten bij kijken, maar er moet bijvoorbeeld ook een campussenstrategie uitgewerkt worden, naar een geschikte plek en vastgoed worden gezocht, enzovoort.

Wat voor verdere expansieplannen koesteren jullie nog?
De Benelux is voor ons een testmarkt om te zien of onze visie werkt. In Nederland zijn we neergestreken vanuit een culturele fit en de digitale maturiteit van de markt. Begin volgend jaar zouden we ons op de Deense en de Duitse markt willen wagen. In het eerste geval omdat die weliswaar digitaal matuur maar sterk versnipperd is, in het tweede geval omdat ze veel beslissingscentra herbergt.

Welke impact heeft de uitbraak van de coronacrisis gehad op jullie business?
We hebben nogal wat klanten geholpen die het moeilijk hadden. Anderzijds is Covid-19 een goede katalysator gebleken voor onze business, omdat onze klanten nu veel beter snappen dat de digitale transformatie key is. Tegelijk weet iedereen dat er een aantal crisisjaren zal volgen. Vandaar de vraag naar schaalvoordeel door centralisatie, een troef die onze groep kan voorleggen en uitspelen.

In 2018 stapte het investeringsfonds Waterland in jullie kapitaal. Hoelang zien jullie je nog samenwerken?
We hebben een horizon afgesproken en dat we samen een project zouden realiseren, dus ze blijven nog zeker twee tot drie jaar aan boord. Weet je, op onze doelstellingen of ambitie plakken geen cijfers. Wat we wel willen is het verschil maken in onze sector en dat willen we doen met gelijkgestemde ondernemers. Daarom zijn onze overnames ook nooit koude overnames, ze ontstaan vanuit de wens om samen te bouwen met eigenaars die onze visie delen. Zolang het leuk is, blijven we gaan. En zolang we ruimte voor verbetering zien, vinden we het leuk.

Archief / AGENCIES