Fr
Close

AGENCIES

Het model van AddRetail voor een geslaagde herlancering van de Retail

Maandag 4 Mei 2020

Het model van AddRetail voor een geslaagde herlancering van de Retail



In een whitepaper bespreekt Myriam Blanpain, de CEO van AddRetail, de vijf sleuteletappes voor een geslaagde heropstart van de retailsector.
 
Aan de hand van enkele basisvragen (wanneer, wat en hoe communiceren naar mijn klanten?) suggereert ze de retailers eerst hoe ze hun heropstart kunnen organiseren met een communicatieplan op maat dat de boodschappen structureert.
 
Volgens de CEO komt het erop aan vervolgens de angst die de heropening van de winkels met zich zal meebrengen te beheersen, en de nadruk te leggen op een informatieve en geruststellende communicatie voor het personeel en de klanten. “De online-gewoontes die tijdens de lockdown ontwikkeld zijn, kunnen ook worden benut om het herstel te bevorderen. Zo kan men bijvoorbeeld communiceren rond minder drukke winkelmomenten of de mogelijkheid bieden om bestellingen voor te bereiden”, zegt Myriam Blanpain.
 
Eens het bedrijf weer opengaat, zal het gesprek met de klanten geleidelijk aan worden opgepikt. Dan is het tijd om op een inspirerende toon te spreken en om goed te luisteren naar de klant. “De begrippen nabijheid, ligging, solidariteit zijn belangrijk, maar ook praktische en concrete oplossingen die verantwoord consumeren aanmoedigen, zullen de voorkeur krijgen boven puur commerciële campagnes”, zegt Myriam Blanpain.
 
Vierde etappe: de heropbouw – het creëren van het “new normal”. Deze fase zal leiden tot een ingrijpende verandering in de relatie tussen retailer en klant. “De consumenten zijn zich bewust van de financiële uitdagingen waar verschillende economische actoren in ons land voor staan en zijn daarom bereid om deel te nemen aan de ontwikkeling van nieuwe modellen. Biologisch, duurzaam, lokaal, convenience stores, de sociale rol van de winkel, het plezier van het winkelen in “het echte leven” als aanvulling op het online surfen, ... dit zijn enkele van de concepten waarmee winkeliers rekening zullen moeten houden in hun klantcommunicatie”, aldus Blanpain.
 
Tot slot zal het erop aankomen deze nieuwe regels op een duurzame manier toe te passen. De verleiding om deze stappen over te slaan zal groot zijn voor onze retailers. “Maar bedrijven die op een gestructureerde manier vooruitgang boeken, die de tijd nemen om naar hun klanten te luisteren en hun communicatie aanpassen, geven zichzelf de middelen om de nieuwe gevalideerde bedrijfsmodellen duurzaam in te zetten”, besluit de CEO.
 
Meer details hier.

Archief / AGENCIES