Fr
Close

AGENCIES

Raf Van Raemdonck (Bubka): "Positieve resultaten boeken voor zijn klanten, da's de mooiste award die een bureau zich kan wensen"

Vrijdag 25 Oktober 2019

Raf Van Raemdonck (Bubka):

Dit jaar viert Bubka zijn tiende verjaardag. Voor de gelegenheid nam het bureau zijn baseline en zijn brand design onder handen. Tegelijk herzag het zijn doelstelling en wil het meer in de schijnwerpers staan. Medeoprichter Raf Van Raemdonck en associate director Karen Opdecam leggen uit hoe ze dat gaan doen.
 
Hoe is Bubka ontstaan?
Raf Van Raemdonck:
In 2008 namen Michel Laukens, Dirk Malfliet en ik MAD over en doopten dat om tot Bubka. We wilden een bureau bouwen dat zich concentreert op de ROI van zijn klanten.
 
Uiteraard verwijst de naam naar de beroemde polstokspringer Sergueï Bubka die zes keer achter elkaar wereldkampioen werd. Hij was de eerste die innoveerde binnen zijn discipline, door zijn aanloop te analyseren en tot op de millimeter te parametreren. Hij stapte ook over op een langere en hardere stok, waardoor hij beter gekatapulteerd werd. Dat proberen we met onze klanten te doen, door de samenwerking voortdurend te verbeteren en te optimaliseren, meer bepaald wat het traject naar de consumenten betreft, met hun business succes als enige doelstelling. ‘Marginal gains’ of de kunst om zorg te besteden aan details heet dat. Vroeger was dat allesbehalve gebruikelijk in marketing en reclame.
 
Wat voor balans maken jullie op na dit eerste decennium?
We zijn Bubka begonnen met een tiental werknemers. Vandaag zijn we met 22 en hebben we onze omzet verdubbeld. Vanaf het begin zijn we erin geslaagd onze plaats op de Benelux-markt te verwerven. De klanten hebben ons ook gevonden en met de meesten hebben we een lange termijnrelatie opgebouwd. Sommigen zijn al vanaf de start bij ons, zoals het Rode Kruis of Continental Sweets (Lutti).
 
Met andere woorden, als we een relatie met een merk beginnen, blijft die meestal duren, wat elders niet vaak voorkomt. Uit recent onderzoek bij onze klanten blijkt dat ze ons beschouwen als hun ‘Best Kept Secret’. Voor hen is het belangrijker om samen te werken met een bureau dat vooral inzet op menselijke relaties en de businessresultaten van zijn klanten, in plaats van te streven naar zijn eigen eer en glorie.
 
Karen Opdecam: Precies dat gegeven sprak me aan. Al onze medewerkers staan met beide voeten op de grond. Alles draait rond de klant en als de machine eenmaal vertrokken is, volgen de resultaten als vanzelf, zonder dat er ophef gemaakt wordt. Het is fantastisch om als een goed bewaard geheim te worden beschouwd, maar vandaag is zichtbaarheid toch ook belangrijk.
 
Inderdaad. Wat dat betreft, hebben jullie onlangs enkele initiatieven genomen.
We hebben onszelf heruitgevonden. Dat is vitaal in een wereld in beweging. Om de tand des tijds te doorstaan hebben we gekozen voor een nieuwe positionering en een nieuwe belofte: ‘Bubka. Stand out. Grow Strong’ en een nieuw merkimago. Doelstelling is een antwoord bieden op wat de merken en consumenten zoeken in deze tijden van digitale en technologische veranderingen. Altijd met de focus op de klanten.
 
Zoals blijkt uit het werk van Byron Sharpe, telt elk moment en is elk contact met een prospect een gelegenheid om te connecteren. Maar je hebt maar een kans: die moet je grijpen.
 
RVR: We hebben onze visie en onze methodologie verfijnd om impact te kunnen hebben op de manier waarop consumenten hun keuzes maken en in de toekomst hun beslissingen zullen nemen. De media die ze gebruiken, evolueren constant, zowel op technologisch vlak als wat hun gebruik betreft. Daarom hebben we onze methodologie geüpdatet, vertrekkende vanuit een ‘Brand Growth Model’ en doorslaggevende gegevens die hun efficiëntie bewezen hebben tijdens een diepgravende workshop met onze klanten.
 
We hebben ook een samenwerking aangeknoopt met de Antwerp Management School, om onze medewerkers in staat te stellen hun leadership te ontwikkelen. Een future-proof bureau heeft nood aan een team met een talent voor business. Minstens 3% van onze marge wordt systematisch geïnvesteerd in de scholing en opleiding van onze medewerkers.
 
Jullie hebben ook het aandeelhouderschap verruimd en het management versterkt?
Karen kwam zes maanden geleden bij ons als associate director en net daarvoor verwelkomden we Ben Van Asbroeck als creative director en partner. Daarnaast hebben we Mandy Perrone, account manager & digital account supervisor gepromoot. Met het groeiende belang van digitale campagnes, is het cruciaal om onze teams te professionaliseren.
 
KO: Omdat ik de afgelopen tien jaar aan adverteerderskant heb doorgebracht, kende ik Bubka niet zo goed. Dus ik heb het 'best bewaarde geheim' leren kennen en waarderen, maar nu is het de hoogste tijd om meer adverteerders over onze mogelijkheden te vertellen.
 
Wat gaan jullie dan doen om jullie tiende verjaardag in de verf te zetten?
Op 29 november vieren we onze verjaardag in het Fotomuseum in Antwerpen, waar we al onze klanten en medewerkers uitnodigen om de eerste grote overzichtstentoonstelling van de Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren te ontdekken. De man wordt dit jaar vijftig. Extra reden tot feest dus.
 
RVR: In 2020 willen we dit soort activiteiten verder ontwikkelen voor onze klanten. Zoals ons laten inspireren door de ondernemer en kunstenaar Arne Quinze. We overwegen ook podcasts, met creatieven uit andere disciplines. Tegenwoordig is het belangrijk om je te laten inspireren, te leren van alle horizonten. Dit alles zal ons in de schijnwerpers zetten en ons helpen om te blijven groeien.
 
De de afgelopen twee jaar is het volume van Bubka bijna verdubbeld. We willen deze groei de komende vijf jaar voortzetten, zowel voor onszelf als voor onze klanten.

Op de foto, van links naar rechts: Dirk Malfliet, Ben Van Asbroeck, Raf Van Raemdonck, Karen Opdecam en Michel Laukens.

Archief / AGENCIES