Fr

AGENCIES

WPP verkoopt 60% van Kantar aan Bain Capital

Vrijdag 12 Juli 2019

WPP verkoopt 60% van Kantar aan Bain Capital

De operatie is bevestigd en zou begin volgend jaar afgerond moeten zijn. WPP heeft 60% van zijn dochteronderneming Kantar verkocht aan het Amerikaanse investeringsfonds Bain Capital. De verkoop zou WPP 3,1 miljard dollar (na belastingen) opbrengen, waarvan 60% zal worden besteed aan het verminderen van de schuld van de groep (5,1 miljard dollar ); De rest van het bedrag (ongeveer 1,2 miljard dollar) zal worden uitbetaald aan de aandeelhouders.

Kantar is 's werelds tweede grootste onderzoeksinstituut na Nielsen en vertegenwoordigt ongeveer 15 procent van de inkomsten van WPP. 

CEO Mark Read verklaarde dat de deal een van de laatste fasen is van de herstructurering die begon met de fusies tussen de VLM- en Y&R-netwerken enerzijds en JWT en Wunderman anderzijds. Hij voegde eraan toe dat WPP zich “moet concentreren op datagestuurde marketing in plaats van deze gegevens te archiveren”, wetende dat het 40 procent van Kantar zal behouden.

Eric Salama, CEO van Kantar, gelooft dat de komst van Bain Capital de technologische ontwikkeling van het onderzoeksbureau zal versnellen, terwijl Kantar kan blijven gebruikmaken van de strategische bijdrage van WPP.

Archief / AGENCIES