SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"

Zaterdag 16 Februari 2019


Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):
Strategie, het onafhankelijke bureau dat vorig jaar zijn dertigste verjaardag vierde, maakte gebruik van Valentijn om zijn nieuwe branding, zijn nieuwe visuele identiteit en vooral zijn herpositionering aan te kondigen. Baseline: ‘From the Heart’. 14 februari was dus geen toevallig gekozen datum voor het bureau dat meer dan 60 medewerkers telt in België en Frankrijk. Vandaag wil het een model ontwikkelen dat het hoofd (performance) opnieuw verbindt met het hart (betekenis). Tekst en uitleg door Jean-Marie Margrève, de oprichter en CEO van Strategie, en Vicky Willems die instaat met de strategie en de herpositionering van het bureau.
 
Vanwaar deze herpositionering?
Jean-Marie Margrève: Het heeft te maken met een vaststelling die ik enige tijd geleden deed. Ik realiseerde dat onze werking in business units die tot dusver altijd goed gefunctioneerd had, het niet meer optimaal deed. Daar waren verschillende redenen voor, zeker sinds digital zijn opwachting maakte. Wat dat betreft, schaven we al meerdere maanden aan onze basisprincipes, aan de hand van trial and error, maar ik had het optimale bureaumodel nog niet gevonden. Toen presenteerde Vicky, die ik (na tien jaar bij TBWA, waar ze strategic director was, nvdr) iets meer dan een jaar geleden onder de arm heb genomen voor deze herpositionering, ons het ‘From the heart’ concept voorstelde. Dat overtuigde me.
 
De afgelopen twaalf maanden hebben we onze klanten bevraagd, workshops georganiseerd, eerst intern en daarna ook met klanten, externe communicatie- en digitale experts, universiteitsprofessoren, sociologen,… we hebben desk research gedaan naar bureaus die overal ter wereld het verschil maken. Daarbij hielden we een vraag voor ogen: welk toekomstbestendig bureaumodel moeten we invoeren, gezien ons dna, onze authenticiteit?
 
Vicky Willems: Los van het feit dat onze relevantie inzake performantie en efficiëntie bevestigd werd, is het vooral de zeer sterke vraag van onze klanten naar een partnerschap op lange termijn die ons opgevallen is. Klanten verwachten een bureau dat hen in staat stelt knopen door te hakken en keuzes te maken, dat duidelijkheid helpt scheppen in de massa informatie, data en touchpoints die overal opduiken.
 
Vanuit ons standpunt vertaalden deze insights een groeiend onevenwicht tussen het hoofd en het hart. Als je het hart van het merk niet begrijpt, mis je volgens mij de essentie, hoeveel tools, gegevens of technologie je ook inzet. Alles begint met het hart. Nu iedereen focust op performantie, wordt dat al te vaak vergeten.
 
Die idee belichamen jullie met de nieuwe baseline van het bureau, ‘From the heart’. Peace & love voor iedereen voortaan?
JMM:
We worden uiteraard geleid door efficiëntie en performance, maar door een overdaad aan data verliezen we vaak uit het oog wat echt telt: het hart. Dat valt op in alle lagen van de samenleving, niet alleen in de marketing. We lijden onder deze kloof tussen hoofd en hart. Als mensen de indruk krijgen dat hun meerwaarde zich beperkt tot een reeks cijfers, dat ze slechts een technische fiche zijn, verliezen ze de link die hen verbindt met hun passie. Iedereen is op zoek naar betekenis. Dat geldt ook voor merken: hoe kunnen die zich onderscheiden in de ononderbroken tsunami van informatie en data? Ons antwoord is eenvoudig: luister naar je hart. Laten we de kloof tussen hoofd en hart wegwerken, laten we prestatie en betekenis opnieuw met elkaar verbinden, om het succes van de merken te garanderen.
 
VW: Het hoofd – de prestaties - en het hart – de betekenis – moeten in harmonie zijn om de consument te bereiken, maar alles vertrekt vanuit het hart. Onderzoek wijst uit dat we acht meer kans hebben dat een consument merken vertrouwt als hij een echte emotionele band met hen voelt. Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf.
 
Dat brengt ons uiteindelijk bij de reden waarom we in dit vak zitten: passie.
JMM:
Dat is de drive van alle groten in deze wereld. Als ik zie wat voor unaniem enthousiasme de presentatie van de herpositionering bij onze klanten heeft opgewekt, denk ik dat passie – ook al wordt ze soms onderdrukt – de definitieve motor van het partnerschap is waarnaar zowel bureaus als adverteerders verlangen. Het hart en de passie leiden tot dat partnerschap op lange termijn.
 
Hebben jullie je methodologie aan dit discours aangepast?
VW:
Dat was uiteraard de bedoeling. In de praktijk vertaalt ons ‘heartvertising’ concept zich in een positief ecosysteem dat uit vier expertisecentra bestaat: Connect (to the heart of the brand), Design (shape the heart), Amplify (make the heart pulse every day) en Monitor (the heartbeat).
 
Connect omvat de merkpositionering en -strategie, alsook de bedrijfscultuur en employer branding die even essentieel zijn. Voor deze pijler werken we samen met Listen voor de studies en maatschappelijke trends, maar ook met Wyngs, het PR-bureau waarin we onlangs een participatie genomen hebben. Met hen werken we samen voor employer branding.
 
Design, een belangrijke pijler voor het bureau, groepeert brand design, brand identity, packaging, alsook retail en interieurdesign dat we momenteel uitbouwen.
 
Amplify omvat creatie in ruime zin, always on, met inbegrip van activatie, digital, CRM, marketing automation, content marketing, CX design…
 
Tot slot hebben we een Monitor kern die alle tools en processen groepeert die we met onze klanten op punt stellen om de prestaties te meten.
 
Laatste vraag: wie zijn de medewerkers die instaan voor deze expertisecentra?
JMM:
Connect wordt geleid door Vicky, Design wordt in Frankrijk geleid door Hélène Causse (ex Creative Director d'Interbrand), Monitor door Stephanie te Brake (ex Senior Key Account Manager bij Unilever en Sanoma) en Amplify door Michael Liekens (ex Head of Digital bij TBWA) die ons begin maart vervoegt. Samengevat kloppen al die harten samen voor de komende 30 jaar.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP):

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP): "Advertenties in print mogen bij de minst storende reclamevormen gerekend worden en zetten aan tot actie"



DOSSIER  



Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"  


Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Is uw voice marketingstrategie klaar?, door Damien D'Ostuni (Innovation & Activation Expert, Wavemaker)  


Smart speakers zijn voor de merken een nieuw jachtterrein thuis bij de gezinnen zelf. Hoe kunnen ze hun voordeel doen met deze innovatie, rekening houdend met het feit dat deze interface meestal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Instagram per kilo  


Vandaag brengt Instagram elke maand meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd samen, waarvan de meerderheid tussen 18 en 24 jaar oud is. Ze vormen een gedroomde doelgroep voor adverteerders...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier