SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Mark Read (Global CEO Wunderman): "Met een bureau dat alleen maar lokaal of globaal opereert, red je het niet meer"

Zondag 18 Maart 2018


Mark Read (Global CEO Wunderman):
Mark Read, worldwide CEO van de Wunderman-groep (WPP), was enkele weken geleden te gast bij het voormalige These Days, naar aanleiding van de naamsverandering in Wunderman Antwerp. Voor MM maakte hij tijd om het bureaumodel en zijn mening over enkele marketingevoluties uit te leggen.

Brengt de naamsverandering van These Days naar Wunderman België nog andere veranderingen met zich mee?
Het bureau heeft al een natuurlijke evolutie gekend sinds ik hier tien jaar geleden voor het eerst kwam. Eerst was These Days een interactief bureau, daarna werd het een creatief bureau met een geïntegreerde aanpak. We willen het bureau nu ‘future-ready’ maken en de business van onze klanten verzekeren. De wereld is globaler geworden, net zoals de business van klanten en de partnerships met mediapartners. De naamsverandering naar Wunderman symboliseert onze nauwe manier van werken en reflecteert dus hoe de wereld evolueert. We moeten als communicatiegroep zowel lokaal als globaal zin. Een bureau als These Days dat alleen maar lokaal opereert, is niet genoeg. Anderzijds is een louter globale positionering zoals die van Wunderman ook niet voldoende.

Dat impliceert ook dat beslissingen van adverteerders alsmaar globaler worden genomen. Welke rol kan een klein land als België nog spelen binnen het Wunderman netwerk?
Er zijn veel grote Belgische bedrijven, zowel in luchtvaart, bier, telco, dus ik ben niet pessimistisch. Meer dan de helft van de omzet van Wunderman Belgium komt van lokale klanten. Ik denk dat we beide moeten doen: lokale bedrijven hebben lokale expertise nodig en globale bedrijven hebben mensen ter plaatse nodig die begrijpen wat er leeft op lokaal vlak. Het is dus belangrijk dat we sterke lokale bureaus in ons netwerk hebben. Dat telt intussen meer dan 10.000 medewerkers in 180 bureaus uit 70 landen.

Wunderman Belgium positioneert zich op drie fronten: data & analytics, creative, communications, experiences en marketing tech & automation. Waar zit er het meeste groei?
Onze baseline is ‘creatively driven, data inspired’, wat impliceert dat we bureau zijn dat resultaatsgericht werk verleent aan klanten. De snelgroeiende onderdelen zijn degene die worden gedreven door technologie, zoals e-commerce business en campaign management. Het komt erop neer om de business van klanten voor te bereiden op de toekomst.

Dat is ook het terrein waar de consultants zich op begeven…
Ik maak me geen zorgen over concurrenten zoals Accenture, maar ben meer gefocust op hoe Wunderman succesvol kan blijven in de toekomst. Technologie en data gaan daar een belangrijke rol in spelen. Vroeger kwamen we in pitches enkel uit tegen andere reclamebureaus, nu komen daar de consultants bij. Ik denk dat er ruimte is voor beide types bedrijven.

Kun je iets meer vertellen over de samenwerking met Founders Factory?
De business van heel wat van onze klanten wordt verstoord door start-ups. Onze klanten moeten weten wat er gaande is, dus we willen verbonden blijven met de start-up community. Founders Factory is een incubator voor start-ups en tegelijkertijd een venture capitalist en een soort van intelligence unit die thuis is in de start-up scene in de U.K. en nu ook in Frankrijk. Ons partnership met hen geeft ons toegang tot start-ups, tot nieuwe ideeën en entrepreneurs die we kunnen verbinden met onze klanten.

Verleden jaar was het jaar waarin het positivisme over technologische revoluties plaats maakte voor een storm van kritiek. Hoe zal dit evolueren?
Die spanning die veroorzaakt wordt door disruptie in vele sectoren, gaat zich doorzetten. We moeten ervoor zorgen dat we de activiteiten van onze klanten beschermen en hen behoeden voor de problemen die met de nieuwe media zijn ontstaan zoals fake news, ongepaste content, de verslaving van jongeren aan smartphones, enz. Wat me zorgen baart in Europa, is dat we tegen die tech-bedrijven moeten vechten onder een strikte regelgeving. We moeten een balans behouden tussen onze wil om alles te reguleren en ons te beschermen en onze wil om te innoveren.

Zullen de personal assistants zoals Amazon Echo jullie business overbodig maken?
Maar nee. Er zijn zoveel mogelijkheden binnen marketing. Vergeet niet dat advertising daar maar een klein onderdeel van is. Er spelen wel een aantal trends: massamedia heeft zijn beste tijd gehad, supermarkten hebben problemen, Amazon wordt oppermachtig, consumenten willen meer natuurlijke en minder industriële producten. Daarom moeten we met verschillende soorten bedrijven zoals start-ups en digitale spelers samenwerken. Dat is allemaal mogelijk, zolang we de juiste mensen in onze rangen hebben. Hoe meer innovatie, hoe beter dus. 

Is het moeilijk voor een reclamebureau om talent te blijven vinden?
Er is inderdaad meer keuze en spelers als Facebook en Google beconcurreren ons meer op het vlak van het vinden van talent, dan op business. Wij zijn adviseurs voor klanten wat betreft communicatie en het inzetten van media. Mensen die in de reclamesector willen werken, krijgen de mogelijkheid om met andere verstandige mensen samen te werken, met de nieuwste technologieën en dit voor verschillende klanten. Vergelijk dat eens met een job bij Facebook en Google waar je je waarschijnlijk met ad sales zult moeten bezighouden. Die jobs zullen misschien beter vergoed worden, maar zijn ze ook zo uitdagend?



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier