Fr

BRANDS

Volvo parkeert mysterieus voertuig om buzz te genereren (by Focalys)

Donderdag 7 Maart 2024

Om de aandacht te vestigen op de lancering van zijn nieuwe premium truck-oplegger met baanbrekende technologische innovaties, lijkt Volvo US de formule te hebben gevonden met ‘#WhatTheTruck’. Het betreft een actie die inspeelt op de opwinding die wordt gegenereerd door de plotselinge verschijning van een mysterieuze vrachtwagen op de wegen...
 
Daartoe parkeerde Volvo een vrachtwagen met zebrastrepen, zonder merk of nummerplaat, op een drukke parkeerplaats in de Verenigde Staten. Alleen de boodschap ‘#WhatTheTruck’ verscheen op de truck. Met behulp van verborgen camera’s en microfoons filmde het merk de reacties van mensen in de buurt, te beginnen met die van de aanwezige truckers. Acteurs vermomd als vrachtwagenchauffeurs spoorden hen aan om foto’s met de vermelde hashtag te posten. Het merk gebruikte die homemade video’s om een film voor zijn sociale media te realiseren. Het schakelde ook het netwerk van de beroemde trucker influencer Alex Nino in. Die nodigde zijn 2,3 miljoen volgers uit om 23 januari met een rode cirkel aan te duiden in de agenda. Dat was immers de officiële lanceringsdatum van het voertuig en de reclamecampagne van Volvo.

Doorgaans kiezen autoconstructeurs voor een klassieke campagne om dit soort professionele voertuigen te lanceren. Volvo brak met die communicatiecodes door een stunt te lanceren die maar een doel had: intrigeren en buzz genereren in de aanloop naar de releasedatum van de truck. Het is een knap staaltje marketing waar andere automerken nog wat van kunnen leren.

Archief / BRANDS