Fr

PEOPLE

Jan Callebaut is niet meer

Donderdag 1 September 2022

Jan Callebaut is niet meer

De onderzoeker, strateeg, consultant en Master Marketeer Jan Callebaut, medeoprichter van Censydiam (samen met wijlen Hendrik Hendrickx), is op 66-jarige leeftijd overleden. Naast het bekende internationale onderzoeksinstituut dat later overgenomen werd door Ipsos, startte hij ook een aantal projecten op en associeerde zich met andere als partner: Callebaut & Co, Why5Research en, meer recentelijk, Callebaut Collective.
 
In de loop van zijn carrière adviseerde Jan Callebaut ook talrijke merken (Coca-Cola, Heineken, Unilever, InBev en de VRT, om er maar een paar te noemen). Hij heeft ook meerdere boeken op zijn naam, als (co)auteur, zoals ‘The Naked Consumer’, ‘Het DNA van Vlaanderen’ en ‘Consumentengeheimen’.
 
Uit de hulde die BAM bracht aan de man die een van de actiefste leden was ten tijde van Stichting Marketing, citeren we het eerbetoon van zijn collega Dominique Vercraeye: “Jan geloofde in de kracht van merken als het middel bij uitstek om ambities en strategieën van bedrijven en organisaties te verbinden met mensen. In die zin was hij een Meaningful Marketeer ‘avant la lettre’. De enorme impact die Jan heeft gehad, ligt niet enkel binnen de wereld van het marktonderzoek maar vooral in de wijze waarop hij onderzoek kon vertalen in het beslissingscentrum van bedrijven en organisaties.  Dat had voornamelijk te maken met zijn persoonlijkheid gekenmerkt door generositeit, leiderschap en creativiteit.”

Archief / PEOPLE