SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Stephanie Duval en Nele Pieters (RPPRT) over Community Marketing

Vrijdag 29 Juni 2018


  Stephanie Duval en Nele Pieters (RPPRT) over Community Marketing
Aan marketingboeken geen gebrek, zoveel is zeker. Stephanie Duval en Nele Pieters (RPPRT) keren met hun werk dat verscheen bij Pelckmans terug naar de kern van het verhaal en breken een lans voor een strategie die vertrekt vanuit gemeenschappen, in plaats van uit doelgroepen.  
 
Waarom schreven jullie samen dit boek?
Nele Pieters: Vanuit onze complementaire achtergrond – Stephanie als journaliste en ikzelf als marketing manager – richtten we samen ons eigen marketingadviesbureau op, omdat we voelden dat er in de marketing een te grote afstand bestaat tussen bedrijven en de consument die ze willen aanspreken. Na drie jaar hebben we onze inzichten verzameld, onze methodologie op punt gezet en ze samengevat in dit boek. Omdat we op dezelfde golflengte zitten wat community based storytelling betreft, werken we samen met Hotel Hungaria dat zich bezighoudt met community-based storytelling, meer bepaald voor hun Academy, om zo samen een nieuwe beweging in te leiden.
 
Voor wie is dit boek meer bepaald bedoeld?
NP: Het mooie aan onze methodologie is dat zevan toepassing is op elk formaat onderneming. Uiteraard vergt het een grotere investering van de grote bedrijven om hun strategie volledig door te lichten en opnieuw uit te tekenen, maar daarna kunnen het in de praktijk soms kleine aanpassingen zijn die leiden tot de grootste resultaten.
 
Jullie vervangen doelgroepen door communities. Wat betekent dat precies voor de gemiddelde marketeer?
Stephanie Duval: Hoewel customer-centricity vaak goed ingeburgerd is bij bedrijven, durven wij in vraag stellen of er wel naar de juiste klant gekeken wordt. Bedrijven blijven klanten namelijk veralgemenen naar doelgroepen op basis van eigenschappen die niet noodzakelijk leiden tot soortgelijk gedrag. Wij gaan de consument bekijken vanuit een ander standpunt: door voorbij te gaan aan de traditionele kenmerken waarop doelgroepen worden gebaseerd, gaan we op zoek naar communities met vergelijkbare noden, ideeën en voorkeuren. Daardoor zullen communities ook open staan voor dezelfde verhalen en communiceren via dezelfde kanalen, wat vaak niet geldt voor doelgroepen.
 
De nieuwe consument bestaat niet schrijven jullie, maar er zijn wel sociologische evoluties die een impact hebben op consumentengedrag. Kun je dat wat uitleggen?
NP: De digitalisering van de wereld zorgde voor een andere maatschappij waarin ander gedrag wordt vertoond, maar dat speelt zich niet enkel online af. Volgens ons heeft de digitale revolutie geleid tot drie belangrijke ontwikkelingen in het gedrag van de gemiddelde consument. De traditionele pijlers van de maatschappij zijn verdwenen: waar we ons vroeger verbonden voelden met onze geografische roots of bijvoorbeeld de politieke achtergrond van onze ouders, kiezen we nu helemaal zelf tot welke communities we willen behoren op basis van een gedeelde mentaliteit of levensvisie, en die communities zijn in groeiende mate globaal.
 
SD: Ten tweede volstaat productinnovatie an sich niet meer om de consument te overtuigen. We vinden het vanzelfsprekend dat producten doen wat ze beloven en van een uitstekende kwaliteit zijn. Merken moeten dus iets anders vertellen of op een ander gebied connectie vinden met die consument. En ten slotte is de consument banner blind geworden: we sluiten ons af voor agressieve push-marketing, en staan enkel open voor berichten die ons bereiken via vertrouwde bronnen die we zelf uitkiezen.
 
We leven in een wereld waarin meer dan 70% van de merken volgens consumenten zou mogen verdwijnen zonder dat ze er wakker van zouden liggen (dat cijfer komt uit Meaningful brands van Havas). Heeft marketing in zo’n wereld überhaupt nog nut?
SD: Zo’n cijfers maken het voor ons alleen nog maar duidelijker dat merken er tegenwoordig niet meer in slagen hun consument écht te begrijpen en te raken. Traditionele marketing heeft in deze hypertransparante maatschappij dus inderdaad geen enkel nut meer – de consument is er blind voor of staat er op zijn minst wantrouwig tegenover. Maar dat wilt niet zeggen dat de consument geen merken nodig heeft: we geloven niet in een wereld vol witte producten. Iedereen heeft de mond vol over de hyperindividualiteit van de maatschappij, maar mensen blijven nog altijd groepsdieren: we hebben nood aan connectie, aan verbinding vinden met andere gelijkgestemden. Als je er als merk in slaagt om je zo op te stellen en een oprechte band op te bouwen met je klant, dan geloven wij in een lange, duurzame toekomst voor dat merk.
 
Nog een laatste goede raad?
NP: Het is heel gemakkelijk om ons boek weg te lezen en bij elke zin te denken: “Ja, dat is toch evident? Dat wisten we toch al?” Het is veel moeilijker om echt te door te denken en kritisch te bekijken of dat inderdaad zo is. We zeggen het meermaals in het boek: we vinden het warme water niet opnieuw uit. We leggen alleen de puzzel helemaal anders. En eigenlijk pleiten we voor een soort hernieuwde discipline binnen bedrijfsvoering. Weersta aan de verleiding om je te laten meeslepen door de laatste nieuwe trends en technologieën, en zoek geduldig uit wat juist is voor jouw bedrijf.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier