SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Merit Awards: De Morgen, medium van het jaar, the reasons why

Donderdag 5 Februari 2015


Merit Awards: De Morgen, medium van het jaar, the reasons why
Dat de dagbladpers het de afgelopen jaren niet onder de markt heeft, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Als een grote speler zoals De Morgen in zo’n context besluit over te gaan tot een grootscheepse en radicale vernieuwingsoperatie die bovendien vruchten lijkt af te werpen, kunnen we niet anders dan de krant van De Persgroep uitroepen tot Medium van het Jaar.
“De voorbije tien jaar was het verhaal van De Morgen niet meer duidelijk”, aldus kersverse hoofdredactrices Lisbeth Imbo en An Goovaerts aan de vooravond van de innovatie. “De Morgen had te weinig een eigen smoel; als gevolg van te veel redactiewissels was er te weinig consistentie in de krant. De uitdaging was duidelijk: De Morgen als een enkel crossmediaal nieuwsmedium in de markt zetten. De vernieuwde productpropositie moest dus een duidelijke meerwaarde bieden. De Morgen zou een nieuwsmerk worden dat binnen de speerpunten politiek en maatschappij, cultuur en media, opinie en technologie het beste te bieden heeft , zowel off- als online.”
Om dat ambitieuze doel waar te maken werden eerst de kernwaarden van De Morgen als nieuwsmedium scherp gesteld en benoemd: de krant omschrijft zichzelf als progressief, onbevangen, empathisch en triggerend. Op basis van deze waarden werd een nieuwe productpropositie ontwikkeld, bestaande uit drie pijlers. Ten eerste werd de papieren versie inhoudelijk aangescherpt en voorzien van een gezonde portie tegendraadsheid, in een nieuwe en frisse lay-out, op een nieuw formaat.
De opvallendste vernieuwing betrof echter de website: die werd zowel redactioneel als technologisch grondig herzien en uitgebreid. Enerzijds brengt het gratis gedeelte nog altijd voor alle lezers zo goed en zo snel mogelijk nieuws in een toegankelijke, heldere vormgeving. Anderzijds krijgen de abonnees van De Morgen nu altijd en overal toegang tot de stukken uit de krant in de aparte DM Plus-zone, die bestaat uit DM Kiosk (de integrale digitale versie van DM en de Volkskrant), DM Select (met de beste artikels uit De Morgen, de Volkskrant en de NY Times) en DM Voordelen (aanbiedingen, events en wedstrijden,…).
De derde pijler richt zich op de mobiele lezer van nu en omvat de nieuwe app van het dagblad. Die streeft naar de best mogelijke leeservaring, met heel veel aandacht voor eenvoud en gebruiksvriendelijkheid.
Al deze vernieuwingen werden gelanceerd met het statement ‘Dit land heeft meer zalm nodig’, vertaald in de baseline ‘Meer inzicht. Meer zalm.’ De resultaten bleven niet uit. Sinds de vernieuwing nam het aantal bezoekers aan de website toe met 35% (tot 258.000 per dag), de app werd al 153.000 keer gedownload en het dagbereik van het nieuwsmerk steeg tot 372.000 /dag.
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier