SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Dirk Cassiers en Stijn Gansemans (Dallas): "Creativiteit is een shortcut naar conversie"

Zondag 30 September 2018


Dirk Cassiers en Stijn Gansemans (Dallas):
Twee weken geleden presenteerde Dallas zijn bijgestuurde positionering met een nieuwe baseline én een opvallende B2B zelfpromotiecampagne. Daarin gaat transgender Buck Angel uit de kleren om te tonen dat je soms je comfortzone moet verlaten als je impact wilt genereren. Tekst en uitleg door Managing Partner Dirk Cassiers en Creative Partner Stijn Gansemans.
 
Waarom besloot Dallas, vandaag via &Koo een onderdeel van de Cronos-groep, zijn positionering te veranderen? Was dat nodig dan?
SG:
Misschien is een korte terugblik hier op zijn plaats. Dallas is in 2012 ontstaan uit de fusie van Openhere dat vooral strategisch sterk stond en MIA, als conversie- en digitaal gedreven bureau, met de bedoeling sterke creatieve, strategisch onderbouwde en resultaatgerichte campagnes te maken. Geleidelijk zagen we data en de macht van de consumenten steeds meer gewicht in de schaal leggen. Daarom hebben we ons gespecialiseerd in inbound marketing en een groot aantal expertprofielen in huis gehaald. We vonden dat communicatie moest stoppen met roepen tegen mensen, maar beginnen met ze te helpen, met resultaat. Vandaag denken we dat het tijd is om daarnaast opnieuw meer de nadruk te leggen op onze creatieve skills om impact te scoren. Dat willen we doen door spraakmakend werk te maken en straffe cases te bouwen.
 
DC: Daarom hebben we binnen het bureau een werkgroep opgericht om te brainstormen over de beste manier om onze positionering bij te sturen. Dat heeft geleid tot de baseline ‘Imagine Impact’, een teasende belofte die impact en creatie als twee componenten van eenzelfde aanpak vertaalt. Om het verschil te maken en impact te scoren moet je af en toe uit je comfortzone durven te komen. Dat idee hebben we in een statement gegoten en geïllustreerd door een zelfpromotiecampagne met transgender Buck Angel, alias Jake Miller in de hoofdrol. In een productie van Landvogel en een regie van Krijn Van Noordwijk vertelt de man – ooit een vrouw – zijn verhaal. Hij legt uit hoe hij met zijn ervaring als transgender, pornoacteur en motivational speaker een verschil wist te maken door een positieve impact te creëren op zijn omgeving, door die uit haar comfortzone te halen. Precies wat Dallas wil doen voor zijn klanten dus.
 
Gaat er concreet iets aan jullie werking veranderen?
SG:
Onze visie blijft fundamenteel dezelfde, alleen verleggen we het accent. We beschouwen creativiteit als een shortcut naar conversie. Ik maak niet graag werk dat in een vakje thuishoort. De structuur van het bureau blijft dezelfde, de spirit en overtuiging gaan weer meer richting creativiteit (in branding, strategy en online marketing). En die is niet het voorrecht van een paar creatives, ik probeer zoveel mogelijk mensen in dat creatief proces te betrekken.
 
Is het daarom dat je overweegt om opnieuw deel te nemen aan awardshows?
SG:
Met creative awards zullen we altijd zuinig blijven, maar ik sta opnieuw open om te zien welke cases waarin passen.
 
Voor jullie de video op de wereld loslieten, organiseerden jullie een preview om te peilen naar mogelijke reacties. Hoe werd de campagne onthaald?
DC:
De campagnesite haalde tot nu toe 3589 unieke bezoekers die gemiddeld 4 minuten rondkijken. Dat is zeer veel, wetende dat we enkel getarget hebben op marcom / adverteerders profielen via LinkedIn, Facebook en Instagram. De pre-rolls op YT halen meer dan 18.000 views en de nieuwe website haalt meer dan 18.000 bezoekers in september, dat is een alltime record. Ik had persoonlijk meer commotie verwacht na de video, maar die negatieve reacties blijven uit, wat ik alleen maar kan toejuichen.
 
Vorige week had onze eigen Fred Bouchar het in zijn zondagse edito over de machtswissel tussen de Mad Men en de Math Men in de reclame. Hoe zien jullie die evolutie van reclamenijverheid naar reclamebusiness?
SG:
Creative agencies moeten inderdaad focussen op creativiteit. Maar wat ze doen, moet wel resultaten halen, de pure creatie omwille van creatie is verloren energie. Je moet op voorhand heldere doelstellingen afbakenen en daar naartoe werken vanuit sterke creatie maar ook met conversieskills in huis. Wij hebben geïnvesteerd in conversie-experts en digitale strategen, dat zijn profielen die de resultaten van onze campagnes mee bepalen en halen, die testings doen online, die SEO/SEA optimaliseren en via slimme tactics onze creative content beter laten scoren. Specialisten in marketing automation ook. De resultaten die Dallas vandaag haalt voor klanten, zijn beter dan toen we enkel focus hadden op de creatieve ideeën as such. Op dat élan willen we verder groeien.
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier