Na een uitwisseling over de ‘Tomonow’ methodologie ontwikkeld met GiveActions, wilde Triodos zijn najaarscampagne toevertrouwen aan secondfloor. Die staat in het teken van beleggingen met een positieve impact.
“Aan businesskant wilde Triodos zijn beleggingsoplossingen met impact onder de aandacht brengen”, aldus Catherine Vidick, client lead bij secondfloor. “Nu zowat elke bank beweert ‘groene’ producten aan te bieden, was het belangrijk om te herbevestigen wat Triodos uniek maakt: bij hen is duurzaamheid geen marketingargument, maar een model.”
Daarnaast moest de campagne niet alleen een financieel product verkopen, maar ook de kernwaarden van Triodos tot leven brengen: transparantie, meetbare impact, en de overtuiging dat geld een hefboom kan zijn voor concrete verandering – vandaag al.
“De campagne moest dus het evenwicht vinden tussen ratio en emotie, tussen een belegging die je doet en de betekenis die je eraan geeft”, vervolgt Catherine Vidick. “Een aanpak met een menselijker, oprechtere toon, die toont dat iedereen, op zijn of haar eigen schaal, impact kan hebben – zonder technisch jargon, gewoon door bewust voor een bank te kiezen.”
Daaruit vloeide de centrale boodschap voort: Triodos staat voor meer dan investeren in de toekomst, de bank maakt ook verandering in het heden mogelijk.
Samengevat in de belofte: “Bijdragen aan een duurzame wereld, zo simpel is het.”
“Door te beleggen bij Triodos help je nu al het verschil te maken”, zegt Marie-Laure Cliquennois, creative director van het bureau. “De campagne brengt dit idee op een eenvoudige, menselijke manier tot leven, door te tonen dat bijdragen aan een duurzamere wereld geen moeite hoeft te kosten: het begint met de juiste bank kiezen.”
De creatie rust op een sterk contrastprincipe: in de spots en op de visuals worden gewone, alledaagse handelingen gekoppeld aan grote maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie, gezondheid en vrede.”
Met andere woorden: zelfs wanneer je slaapt, rondwandelt of zwemt, is jouw geld aan het werk voor meer duurzaamheid.
“De campagne belichaamt de belofte van transparantie, eenvoud en toegankelijkheid van Triodos. Ze maakt de bank menselijk, door weg te stappen van het kille en complexe terrein van traditionele financiën en binnen te stappen in het dagelijkse leven van mensen.”
De campagne wordt in verschillende fasen uitgerold tot 20 november.
“Voor de ‘naambekendheidsfase’ zetten we een breed en multichannel mediaplan in, dat tegelijk coherent is met de waarden van Triodos”, vertelt strategic planner Flore Antonnaux. “Er werden drie spots ontwikkeld voor Meta en YouTube en die zijn ook te zien in onafhankelijke bioscopen die zich inzetten voor sociale en duurzame projecten (zoals Les Grignoux, Lumière en Palace, nvdr). Deze aanwezigheid wordt versterkt met radiospots van 45 seconden op La Première en Radio 1, en een OLA-formaat van 20’ dat in verschillende podcasts wordt uitgezonden.”
Een DOOH-luik en een selectie van gespecialiseerde duurzaamheidsmagazines vervolledigen deze eerste fase, en verankeren de campagne in geloofwaardige omgevingen die passen bij de merkpositionering.
“In de trafficfase richten we ons meer op bewijs en betrokkenheid”, zegt Flore Antonnaux nog. “Getuigenissen van klanten zetten mensen in de kijker die al voor Triodos hebben gekozen en hun ervaring delen. Deze aanpak wordt versterkt via Pinterest en Reddit, platforms die zich op het snijvlak van inspiratie en community bevinden, en zo een nieuwsgierig, actief publiek bereiken dat op zoek is naar betekenis.”
De derde fase zal zich richten op bestaande klanten die nog niet beleggen, met de bedoeling ze te begeleiden en hen eraan te herinneren dat hun geld hier en nu een concrete impact kan hebben.
Assets :
Credits :
Client: Banque Triodos
Contacts: Anne-Sophie Vanderstichelen, Christine Buron
Creative agency: secondfloor
Client Lead: Catherine Vidick
Strategic Director: Alain Frisson
Strategic planner: Flore Antonnaux
Creative Director : Marie-Laure Cliquennois
Graphic Designer: Benjamin Hiffe, Eléonore Marchese, Anaïs Neuville
Production Company: Ila Studio
Director & Photographer: Jef Boes
DOP: Ivo Nelis